Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • UWAGA!!! RUSZYŁA XIII EDYCJA KONKURSU  „MISTRZOSTWA POLSKI MŁODYCH EKONOMISTÓW"
    Serdecznie zapraszamy gimnazjalistów z całej Polski do udziału w XIII edycji konkursu ekonomicznego „Mistrzostwa Polski Młodych Ekonomistów”. Temat tegorocznej edycji: „Dzieje pieniądza polskiego 1918-2018”. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody pieniężne.

    Uwaga!!! Ruszyła XIII Edycja Konkursu „MISTRZOSTWA POLSKI MŁODYCH EKONOMISTÓW"

    czytaj więcej
  • RRSO
    Nikt z nas nie lubi zaciągać zobowiązań finansowych, ale jeżeli już się na to zdecydujemy, dobrze aby to zrobić mądrze. O ile na bilet do kina stać większość, w kwestii remontu mieszkania czy zmiany auta o pomoc musimy zwrócić się do instytucji finansowych. I tu zaczynają pojawiać się dylematy.

    Byli szybcy, teraz są wściekli…

    czytaj więcej
  • Zespół SKEF

    Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi spowodowanymi długami. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać tu pogotowiedlazadluzonych.pl.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Osobom, które chciałyby złożyć wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć tu Pogotowie dla zadłużonych.

Nowy serwis dla klientów BIK. Dostęp do danych przez internet

05.06.2013

Chciałam zaciągnąć kredyt w jednym z banków i podczas sprawdzania moich danych przez pracownika banku w bazie Biura Informacji Kredytowej okazało się, że mam nieuregulowaną zaległość, którą według mnie już spłaciłam. Kto odpowiada za dane w bazie BIK ?  Jak można sprawdzić swoją historię kredytową? – pyta nasza klientka z Warszawy.

Aby mieć stałą kontrolę nad swoimi danymi przetwarzanymi przez BIK, najpro­ściej zało­żyć konto w porta­lu BIK i skorzy­stać z ofer­ty dla konsu­men­tów. Mamy do wyboru kilka możliwości, należy wybrać pakiet,  który najbardziej odpo­wia­da naszym potrze­bom. Biuro Informacji Kredytowej (BIK) uruchomiło nowy serwis internetowy. Umożliwia on klientom banków dostęp przez Internet do własnej historii kredytowej. Można ją na bieżąco monitorować. Oferowana jest też usługa alertów SMS. Ma ona pomóc uchronić się przed sytuacją, gdy oszust wyłudza kredyt w banku wykorzystując nasze dane osobowe. Jednocześnie użytkownik portalu ma szansę na bieżąco monitorować dane przekazywane przez banki i SKOK do BIK.

Jeśli bank ma w ofer­cie produk­ty BIK, to swoją histo­rię kredy­to­wą wraz z oceną punk­to­wą możemy spraw­dzić także za pośred­nic­twem banko­wo­ści elek­tro­nicz­nej. W tej chwi­li taką możli­wość mają klien­ci: iPKO, Inte­li­go oraz Mertium Bank.

W przy­pad­ku, gdy nie chcemy korzy­stać z ofer­ty BIK za pośred­nic­twem inter­ne­tu, należy udać się do Centrum Opera­cyj­nej Obsłu­gi Klien­tów BIK.  Centrum znajduje się przy ul. Postępu 17A w Warszawie. Kod pocztowy dla klientów, którzy wybiorą usługi pocztowe do kontaktu z BIK to 02-676 Warszawa. Dla klientów uruchomiona jest także infolinia: +48 / 22 310 4444; +48 / 22 348 4444.

BIK samo­dziel­nie nie mody­fi­ku­je danych prze­ka­zy­wa­nych przez insty­tu­cje finan­so­we. Jeśli w ocenie banku lub SKOK-u nale­ży wpro­wa­dzić korek­tę (np. jakaś infor­ma­cja jest nieak­tu­al­na lub niepraw­dzi­wa), wówczas, na podsta­wie pisem­ne­go wnio­sku od insty­tu­cji, która te dane prze­ka­za­ła, BIK zobo­wią­za­ny jest doko­nać zmia­ny.