facebook

Kończymy kolejną edycję projektu „Moje pierwsze pieniądze”

Wraz ze zbliżającym się końcem roku szkolnego 2013/2014, dobiega również końca kolejna edycja projektu edukacyjnego skierowanego do uczniów klas I-III szkół podstawowych „Moje pierwsze pieniądze”. W VI edycji wzięło udział 377 uczniów ze szkół w Gdyni, Sopocie, Wejherowie, Wrocławiu, Jordanowie Śląskim, Dobryniu Dużym i Białej Podlaskiej…Partnerem Projektu jest Grupa KRUK

Wielki finał 9 edycji Mistrzostw Polski Młodych Ekonomistów

W dniach 20-22 czerwca w Gdańsku Sobieszewie odbył się wielki finał 9 edycji. Więcej o zwycięzcach oraz bogata fotorelacja z Sobieszewa wkrótce.

Pomóż oszczędzać rodzinie

V edycja „Pomóż oszczędzać rodzinie” rozpoczęta! Od 1 marca Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, wspólnie z Partnerami – Kasą Stefczyka, Fundacją im. Franciszka Stefczyka oraz Fundacją „Kocham Podlasie”, po raz kolejny obejmie swoją opieką rodziny z południowego Podlasia.

Wielki finał VI edycji Żyj finansowo!

Czterodniowa impreza finałowa rozpoczęła się w czwartek (19 czerwca 2014r.) przyjazdem uczestników i ich opiekunów do Sobieszewa. Pomimo że organizatorzy nie przewidzieli na ten dzień żadnych atrakcji, na brak dobrej zabawy nie można było narzekać. A wszystko za sprawą magicznego pokazu sztucznych ogni na pobliskiej plaży. Więcej na stronie projektu: www.zyjfinansowo.pl

Edukacja finansowa – zapobieganie nadmiernemu zadłużeniu.

Kampania informacyjna realizowana na zlecenie UOKiK. Broszura oraz strona www.zyciewkredycie.pl stanowią część kampanii informacyjnej UOKiK „Edukacja finansowa - zapobieganie nadmiernemu zadłużeniu”, której głównym wykonawcą jest SKEF. W serwisie www.zyciewkredycie.pl zostały przedstawione najważniejsze informacje dotyczące rodzajów kredytów, oszczędzania i postępowania w sytuacji pojawienia się pierwszych problemów ze spłatą. Informacje te poparte zostały codziennymi doświadczeniami specjalistów SKEF w doradzaniu osobom nadmiernie zadłużonym.

PORADNIKI

Dane jak na patelni

Zalety konta internetowego

Bezczelne sztuczki internetowych złoczyńców

Bankomat nie taki straszny

Bankowość elektroniczna

Twoje konto na bieżąco

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Upadłość konsumencka

Ogłoszenie upadłości konsumenckiej nie jest rozwiązaniem dla każdego. Poza udokumentowaniem niezawinionego charakteru problemów finansowych, dłużnik posiadać musi majątek pozwalający na sfinansowanie postępowania sądowego i pracy syndyka. Jak wygląda procedura ustanawiania upadłości konsumenckiej?

Niewypłacalność mimo majątku

Upadłość konsumencka obowiązuje w prawie polskim na mocy wprowadzonej w życie 31 marca 2009 r. ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz Ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. To potoczne określenie upadłości zadeklarowanej przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Upadłość konsumencka powiązana jest najczęściej ze zjawiskiem tzw. przekredytowania, czyli zaciągnięcia zbyt dużej liczby kredytów oraz pożyczek i problemów z terminową spłatą ich rat.

Upadłość ta prowadzić może w perspektywie długoterminowej do umorzenia zobowiązań dłużnika (m.in. kredytów, pożyczek), o ile niewypłacalność posiadała charakter niezawiniony, a dłużnik spełnił wymagania nałożone na niego podczas rozprawy o stwierdzeniu upadłości oraz posiadał majątek wystarczający na pokrycie kosztów postępowania sądowego oraz kosztów pracy syndyka. Znaczy to, że z prawa do ogłoszenia upadłości nie skorzystają osoby nie posiadające majątku mogącego podlegać spieniężeniu oraz te, których niewypłacalność jest skutkiem winy dłużnika, a nie niezależnych od niego okoliczności.

Prawo do stwierdzenia upadłości zarezerwowane jest więc dla osób dotkniętych nadzwyczajnymi zdarzeniami losowymi, jak choroby, utrata pracy czy wypadki, których wystąpienie w niekorzystny sposób wpłynęło na sytuację finansową dłużnika i uniemożliwiło dokonania terminowej spłaty jego wymagalnych zobowiązań, czyli zarówno np. czynszu i opłat za media, jak i rat kredytów, pożyczek oraz kart kredytowych.

Procedura upadłościowa

Pierwszym krokiem na drodze ku ogłoszeniu upadłości konsumenckiej jest wniosek składany w wydziale gospodarczym sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Wniosek ten poza wskazaniem wymienionych powyżej okoliczności uzasadniających, zawierać powinien także sporządzony zgodnie z cenami rynkowymi aktualny wykaz majątku dłużnika.

Bez majątku nie ma upadłości

W składzie masy upadłościowej uwzględnić należy cały majątek dłużnika (oraz majątek wspólny z małżonkiem) mogący podlegać egzekucji, w tym: nieruchomości, samochody, sprzęt AGD-RTV, biżuterię czy dzieła sztuki oraz metale szlachetne. Poza składnikami masy, wniosek zawierać powinien oświadczenie o prawdziwości zawartych w nim danych oraz udokumentowany:

• spis wierzycieli oraz wysokość poszczególnych wierzytelności,
• wykaz tytułów egzekucyjnych i zajęć wobec dłużnika,
• rejestr spłat wierzytelności dokonywanych na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy,
• wykaz ewentualnych dłużników osoby składającej wniosek.

Decyduje sąd

Po złożeniu kompletnego względem formalnym wniosku, sąd w terminie do dwóch miesięcy od daty złożenia zdecyduje o jego odrzuceniu lub ogłoszeniu upadłości. W tym drugim przypadku syndyk dokona spisu inwentarza majątku oraz przedstawi plan likwidacyjny potwierdzany przez sędziego – komisarza. Zawiera on informacje dotyczące likwidacji majątku dłużnika i służy jako podstawa planu podziału funduszy masy upadłościowej. Możliwe jest umorzenie części zobowiązań.

Trudna upadłość

Jak widać proces powiązany z ustanowieniem upadłości konsumenckiej nie jest procedurą ani łatwą, ani krótkotrwałą i zdecydowanie nie należy do przyjemnych. Ogromnym ograniczeniem jest konieczność posiadania majątku, którego sprzedaż pozwala na sfinansowanie przewlekłego przewodu upadłości. Może właśnie dlatego skorzystała z niej dotychczas wyłącznie garstka Polaków.Źródło: TotalMoney.pl

Nowy serwis dla klientów BIK. Dostęp do danych przez internet

05.06.2013

Waldemar-Szkiela2

Chciałam zaciągnąć kredyt w jednym z banków i podczas sprawdzania moich danych przez pracownika banku w bazie Biura Informacji Kredytowej okazało się, że mam nieuregulowaną zaległość, którą według mnie już spłaciłam. Kto odpowiada za dane w bazie BIK ?  Jak można sprawdzić swoją historię kredytową? – pyta nasza klientka z Warszawy.

Aby mieć stałą kontrolę nad swoimi danymi przetwarzanymi przez BIK, najpro­ściej zało­żyć konto w porta­lu BIK i skorzy­stać z ofer­ty dla konsu­men­tów. Mamy do wyboru kilka możliwości, należy wybrać pakiet,  który najbardziej odpo­wia­da naszym potrze­bom. Biuro Informacji Kredytowej (BIK) uruchomiło nowy serwis internetowy. Umożliwia on klientom banków dostęp przez Internet do własnej historii kredytowej. Można ją na bieżąco monitorować. Oferowana jest też usługa alertów SMS. Ma ona pomóc uchronić się przed sytuacją, gdy oszust wyłudza kredyt w banku wykorzystując nasze dane osobowe. Jednocześnie użytkownik portalu ma szansę na bieżąco monitorować dane przekazywane przez banki i SKOK do BIK.

Jeśli bank ma w ofer­cie produk­ty BIK, to swoją histo­rię kredy­to­wą wraz z oceną punk­to­wą możemy spraw­dzić także za pośred­nic­twem banko­wo­ści elek­tro­nicz­nej. W tej chwi­li taką możli­wość mają klien­ci: iPKO, Inte­li­go oraz Mertium Bank.

W przy­pad­ku, gdy nie chcemy korzy­stać z ofer­ty BIK za pośred­nic­twem inter­ne­tu, należy udać się do Centrum Opera­cyj­nej Obsłu­gi Klien­tów BIK.  Centrum znajduje się przy ul. Postępu 17A w Warszawie. Kod pocztowy dla klientów, którzy wybiorą usługi pocztowe do kontaktu z BIK to 02-676 Warszawa. Dla klientów uruchomiona jest także infolinia: +48 / 22 310 4444; +48 / 22 348 4444.

BIK samo­dziel­nie nie mody­fi­ku­je danych prze­ka­zy­wa­nych przez insty­tu­cje finan­so­we. Jeśli w ocenie banku lub SKOK-u nale­ży wpro­wa­dzić korek­tę (np. jakaś infor­ma­cja jest nieak­tu­al­na lub niepraw­dzi­wa), wówczas, na podsta­wie pisem­ne­go wnio­sku od insty­tu­cji, która te dane prze­ka­za­ła, BIK zobo­wią­za­ny jest doko­nać zmia­ny.