Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Baner SKEF
    W czerwcu obchodzimy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, pomoc zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, w szczególności składającym wnioski o upadłość konsumencką, edukacja finansowa, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Upadłość konsumencka szansą na nowe życie bez długów

W 2015 roku ponad 2100 osób ogłosiło upadłość konsumencką. Natomiast tylko w styczniu i lutym 2016 roku ogłoszono już 501 upadłości. Przewiduje się, że w tym roku zostanie ogłoszonych ponad 4000 upadłości, czyli dwa razy więcej niż w roku ubiegłym.

Od stycznia 2016 zmiany w prawie upadłościowym

Upadłość konsumencka od 1 stycznia 2016 roku uległa pewnej zmianie na mocy nowego prawa upadłościowego z dnia 15 maja 2015 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.

Zmiany są niewielkie ale warto o nich wspomnieć.  Zmieniła się definicja niewypłacalności. Zgodnie z treścią art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku Dłużnik był niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Obecnie na mocy ust. 2 ustawy niewypłacalny dłużnik to taki, który utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.

Były przedsiębiorca konsumentem

Zmieniły się regulacje dotyczące upadłości byłego przedsiębiorcy. Obecnie były przedsiębiorca, który zakończył działalność i dokonał wykreślenia z właściwego rejestru już następnego dnia może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w oparciu o przepisy dotyczące osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wniosek może złożyć także wierzyciel dłużnika

Trzecia istotna zmiana to możliwość ogłoszenia upadłości na wniosek wierzyciela. Obecnie wniosek o ogłoszenie upadłości może zgłosić poza samym zadłużonym, także każdy z jego wierzycieli osobistych.

Jednolity wzór formularza

Należy też dodać, że od stycznia 2016 roku we wszystkich sądach gospodarczych obowiązuje jednolity formularz dotyczący wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Zgodnie z treścią art. 491 (2) ust. 6 prawa upadłościowego Minister Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, określił wzory formularzy wniosku o ogłoszenie upadłości.

Dla kogo upadłość?

Beneficjentami nowych przepisów są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zadłużony musi wykazać przed sądem, że jego zadłużenie nie wynika z umyślnego działania i rażącego niedbalstwa.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Oferujemy bezpłatne porady dla zadłużonych. Wszystkim osobom, które chciałyby złożyć stosowny wniosek do sądu upadłościowego a nie wiedzą jak to zrobić Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego służą pomocą. Nasi specjaliści udzielają bezpłatnych porad w zakresie obowiązywania ustawy. Dane adresowe i godziny przyjęć w Pogotowie dla zadłużonych.

Nowy serwis dla klientów BIK. Dostęp do danych przez internet

05.06.2013

Chciałam zaciągnąć kredyt w jednym z banków i podczas sprawdzania moich danych przez pracownika banku w bazie Biura Informacji Kredytowej okazało się, że mam nieuregulowaną zaległość, którą według mnie już spłaciłam. Kto odpowiada za dane w bazie BIK ?  Jak można sprawdzić swoją historię kredytową? – pyta nasza klientka z Warszawy.

Aby mieć stałą kontrolę nad swoimi danymi przetwarzanymi przez BIK, najpro­ściej zało­żyć konto w porta­lu BIK i skorzy­stać z ofer­ty dla konsu­men­tów. Mamy do wyboru kilka możliwości, należy wybrać pakiet,  który najbardziej odpo­wia­da naszym potrze­bom. Biuro Informacji Kredytowej (BIK) uruchomiło nowy serwis internetowy. Umożliwia on klientom banków dostęp przez Internet do własnej historii kredytowej. Można ją na bieżąco monitorować. Oferowana jest też usługa alertów SMS. Ma ona pomóc uchronić się przed sytuacją, gdy oszust wyłudza kredyt w banku wykorzystując nasze dane osobowe. Jednocześnie użytkownik portalu ma szansę na bieżąco monitorować dane przekazywane przez banki i SKOK do BIK.

Jeśli bank ma w ofer­cie produk­ty BIK, to swoją histo­rię kredy­to­wą wraz z oceną punk­to­wą możemy spraw­dzić także za pośred­nic­twem banko­wo­ści elek­tro­nicz­nej. W tej chwi­li taką możli­wość mają klien­ci: iPKO, Inte­li­go oraz Mertium Bank.

W przy­pad­ku, gdy nie chcemy korzy­stać z ofer­ty BIK za pośred­nic­twem inter­ne­tu, należy udać się do Centrum Opera­cyj­nej Obsłu­gi Klien­tów BIK.  Centrum znajduje się przy ul. Postępu 17A w Warszawie. Kod pocztowy dla klientów, którzy wybiorą usługi pocztowe do kontaktu z BIK to 02-676 Warszawa. Dla klientów uruchomiona jest także infolinia: +48 / 22 310 4444; +48 / 22 348 4444.

BIK samo­dziel­nie nie mody­fi­ku­je danych prze­ka­zy­wa­nych przez insty­tu­cje finan­so­we. Jeśli w ocenie banku lub SKOK-u nale­ży wpro­wa­dzić korek­tę (np. jakaś infor­ma­cja jest nieak­tu­al­na lub niepraw­dzi­wa), wówczas, na podsta­wie pisem­ne­go wnio­sku od insty­tu­cji, która te dane prze­ka­za­ła, BIK zobo­wią­za­ny jest doko­nać zmia­ny.