Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Jubileuszowy Konkurs dla członków SKEF i SKOK – do wygrania nagroda główna 1000 zł
    Konkurs organizowany jest z okazji jubileuszu 20-lecia Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej i trwa od 1 sierpnia 2017 do 30 września 2017. Na zwycięzców konkursu czeka: nagroda główna 1000 zł oraz dwa wyróżnienia w kwocie po 500 zł każde. Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie!!!

    Jubileuszowy Konkurs dla członków SKEF i SKOK – do wygrania nagroda główna 1000 zł

    czytaj więcej
  • Dlaczego współczesne banknoty mają specjalne zabezpieczenia?
    Oczywiście żeby zapobiec fałszerstwom, zarówno drobnym jak i tym na większą skalę, które mogłyby zachwiać gospodarką danego kraju. Taka sytuacja miała miejsce w latach 90 XX w., gdy wyprodukowano miliony super-dolarów - niemal doskonale sfałszowanych banknotów amerykańskich, głównie studolarowych. W związku z tym aresztowano podejrzanych w Wielkiej Brytanii, Rosji, Chinach oraz Syrii. Wiele publikacji na podejrzanego wskazuje Koreę Północną.

    Dlaczego współczesne banknoty mają specjalne zabezpieczenia?

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
  • Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?
    Dawniej monety wytwarzano używając cennych kruszców m.in. złota lub srebra. Po wprowadzeniu monet do obiegu zdarzało się, że niektórzy obrzynali z krawędzi warstwę metalu, którą następnie topili i przerabiali na nowe monety. W celu wykrycia i uniknięcia tego typu fałszerstw zaczęto więc stosować rowki na krawędziach monet.

    Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?

    czytaj więcej
  • „Pecunia non olet” czyli pieniądz nie cuchnie
    To powiedzenie cesarza rzymskiego Wespazjana. Słowo „pecunia” (pieniądze pochodzi od „pecus” oznaczającego bydło rogate, którym w dawnych czasach płacono za inne towary. Oczywiście, to pierwotne płacidło było stosunkowo problematyczne, gdyż bydło mogło zachorować i … niemiło pachniało – w przeciwieństwie do pieniędzy, o czym właśnie dwuznacznie mówiło powiedzenie Wespazjana.

    „Pecunia non olet” czyli pieniądz nie cuchnie

    czytaj więcej
  • Baner SKEF
    W czerwcu obchodziliśmy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, pomoc zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, w szczególności składającym wnioski o upadłość konsumencką, edukacja finansowa, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • 51de00de48da86675fef3811e53c757e
    Czy wiesz, że we Włoszech jest najwięcej fałszowanych euro. Najczęściej fałszowaną monetą jest 2 euro. Jak rozpoznać prawdziwą od fałszywej? Należy użyć magnesu. Prawdziwą monetę magnes przyciągnie, fałszywą nie.

    Czy wiesz, że...

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi wynikającymi z sytuacji w jakiej się znaleźli. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać na naszej stronie pogotowiedlazadluzonych.pl. Są to niezwykle emocjonalne i wzruszające relacje z pierwszych dni po uzyskaniu orzeczenia.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Wszystkim osobom, które chciałyby złożyć stosowny wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć w Pogotowie dla zadłużonych.

Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych

Poniżej fragmenty Poradnika dla nauczyciela, przykładowe karty pracy, karty wiedzy oraz materiały dodatkowe. Zainteresowanych całością pakietu zapraszamy do kontaktu. 

         

 

Małgorzata Żytko, Alina Kalinowska, Ewa Kruk

Szanowni Państwo,

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to nowy projekt SKEF, który powstał z myślą o wprowadzeniu edukacji finansowej do szkół na dłużej.

Obecnie w Polsce jest podejmowanych wiele wartościowych inicjatyw w tym obszarze, lecz wciąż brakuje zajęć, które w sposób systematyczny i trwały przygotowywałyby dzieci do świadomego i praktycznego zaznajomienia się ze światem finansów.

Czerpiąc z naszych doświadczeń po realizacji projektu „Moje pierwsze pieniądze” (15 godzin zajęć) oraz biorąc pod uwagę opinię nauczycieli i  uczniów klas uczestniczących w tym projekcie ( klasy 0-III szkoły podstawowej), którzy  wyrażali chęć kontynuacji zajęć, zakiełkowała w nas myśl o stworzeniu programu 3-letniego, który towarzyszyłby dzieciom na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Daje nam to poczucie większej trwałości działań i rezultatów.

Proces tworzenia materiału był długotrwały, lecz wyjątkowa koncepcja pakietu opracowana przez Prof. UW dr hab. Małgorzatę Żytko oraz dr Alinę Kalinowską z UWM pozwoliła na odejście od  formuły podręcznika, otwarcie dzieci na dyskusję i pracę metodą projektową, w naturalny sposób pozwalając na ćwiczenie wiele innych, cennych umiejętności poza wiedzą finansową oraz z zakresu matematyki finansowej. Karty wiedzy pierwotnie miały być słownikiem, który rozrósł się ostatecznie do większego materiału z propozycjami ćwiczeń dodatkowych oraz opowiadaniami. Naszym zdaniem pakiet może być również wykorzystany w trakcie lekcji z uwagi na fakt, że doskonale wypełnia podstawę programową.

Podziękowania

Muszę tu szczególnie podkreślić zaangażowanie Prezesa dr inż. Kazimierza Janiaka oraz Pani Marzeny Biereckiej – Wiceprezesa SKEF, którzy od początku byli przekonani do słuszności realizacji takiego projektu i wspierali mnie we wszystkich działaniach, mimo że był to znaczący wysiłek finansowy oraz organizacyjny dla Stowarzyszenia.

Dziękuję  Prof. UW dr hab. Małgorzacie Żytko oraz dr Alinie Kalinowskiej z UWM, które wprowadzając innowacyjną koncepcję, wykazały się nie tylko dużą wiedzą merytoryczną, doświadczeniem zawodowym i praktycznym ale też wykazały się cierpliwością, tolerancją i otwartością na projekt poświęcony edukacji finansowej.

Specjalne podziękowanie kieruję do Prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej z Uniwersytetu Gdańskiego, która zmieniła moje spojrzenie na edukację wczesnoszkolną, a recenzując ten materiał dała nam wszystkim wiele cennych rad i wskazówek. Pani Profesor była najlepszym przewodnikiem tego przedsięwzięcia.

Nieoceniona i olbrzymia była też praca grafików – Pani Magdaleny Świtoń, Pana Krzysztofa Wirszyłły oraz redaktora – Piotra Pieńkowskiego, której efekt końcowy możemy podziwiać
w gotowej publikacji.

Dziękuję Wam wszystkim z całego serca i wierzę, że nasza praca to zalążek do powszechnej edukacji finansowej, która będzie służyła w najlepszy sposób człowiekowi.

Ewa Kruk

 

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to 3-letni program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej, który został opracowany dzięki inicjatywie i finansowemu wsparciu Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) przez ekspertów: w Olsztynie i Ewę Kruk ze SKEF oraz zrecenzowany przez Prof. dr hab. Dorotę Klus-Stańską z Uniwersytetu Gdańskiego.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” opiera się na koncepcji „pakietu projektów edukacyjnych”, które sprzyjają doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny. Obszary tematyczne programu to: pieniądz, zarabianie pieniędzy, gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep, instytucje finansowe, oszczędzanie i inwestowanie, solidarność i wzajemna pomoc.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” wypełnia lukę w obszarach edukacji ekonomicznej społeczeństwa. Ma innowacyjny charakter, dzięki odejściu od tradycyjnej „podręcznikowej” metody realizacji na rzecz otwartego pakietu edukacyjnego, ściśle związanego z edukacją matematyczną i społeczną. Otwarta konstrukcja programu pozwala na wykorzystanie pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” nie tylko w trakcie zajęć w klasie ale również podczas zajęć w świetlicy szkolnej czy świetlicy terapeutycznej.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”:

  • zapoznaje dzieci z podstawowymi pojęciami z zakresu ekonomii, uświadamia im istnienie szeregu instytucji finansowych, buduje wiedzę na temat pieniądza;
  • rozwija doświadczenia i umiejętności dzieci związane z funkcjonowaniem w rzeczywistości finansowej;
  • umożliwia osobiste przeżycie sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi w konkretnych sytuacjach, krytyczne czytanie tekstów związanych z pieniędzmi;
  • rozwija umiejętności wartościowania i rozumienia humanistycznego wymiaru procesów finansowych i namysłu nad wyborami związanymi z finansowym wymiarem stylów życia;
  • rozwija postawę krytycznego myślenia nad spotykanymi na co dzień zjawiskami kultury finansowej.

 

Drodzy Nauczyciele!

Zachęcamy Was do kontaktu ze Stowarzyszeniem Krzewienia Edukacji Finansowej w celu wdrożenia programu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” w Waszej Szkole.

Projekt ten może zostać włączony w program nauczania z uwagi na zgodność z podstawą programową, może też stanowić uzupełnienie innych materiałów dydaktycznych.

Koszt pakietu dla ucznia (3 lata nauki) – 70 zł

Koszt pakietu dla nauczyciela ( 3 lata nauki)  – 110 zł

 

Osoby do kontaktu:

Ewa Kruk – ekruk@skef.pl, 58 624 98 74, 603 222 041

Magdalena Nastrabasz-Janczarska – mnastrabasz@skef.pl, 58 624 98 72, 667 544 000