Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Nowy konkurs dla członków SKEF I SKOK
    Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie Stowarzyszenia pt: „Przezorny zawsze ubezpieczony”. Konkurs trwa do marca 2018 r. Partnerami konkursu są Fundacja Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych oraz Saltus Ubezpieczenia. Konkurs dostępny także na łamach Czasu Stefczyka.

    "Przezorny zawsze ubezpieczony" - konkurs dla członków SKEF i SKOK. Dziś kolejny 3 odcinek opowiadania oraz 3 kupon konkursowy.

    czytaj więcej
  • Zespół SKEF

    Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi spowodowanymi długami. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać tu pogotowiedlazadluzonych.pl.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Osobom, które chciałyby złożyć wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć tu Pogotowie dla zadłużonych.

Nieodpłatna pomoc prawna w Białej Podlaskiej po pierwszym półroczu 2017 roku

14.07.2017

W 2017 r. Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej  w Gdyni  jako organizacja pozarządowa kontynuuje prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w Białej Podlaskiej. Podsumowując pierwsze półrocze 2017 roku należy wskazać, że z punktu w ciągu 6 miesięcy skorzystały 437 osoby.

Średniomiesięcznie w pierwszym półroczu 2017 r. z pomocy prawnej świadczonej przez Panią Dorotę Bednarz korzystało około 72 beneficjentów, co w porównaniu z poprzednim okresem funkcjonowania punktu stanowi wzrost o ok. 12 osób miesięcznie. Największą grupę osób uprawnionych z pomocy punktu stanowią osoby powyżej 65 roku życia, następną grupą są osoby do 26 roku życia, natomiast trzecią grupę pod względem osób uprawnionych stanowią osoby posiadające Karty Dużej Rodziny. Od 2017 r. z pomocy ośrodka mogą również korzystać kobiety ciężarne, jeśli przedstawią dokument poświadczający ciąże.

Największa grupa beneficjentów korzysta z porad z zakresu prawa cywilnego, spadkowego oraz rzeczowego co stanowi niemalże połowę udzielonych porad. Znaczna liczba klientów zgłasza się z problemami z zakresu prawa karnego, rodzinnego oraz administracyjnego. Zainteresowani mogą również  skorzystać z porad w takich dziedzinach prawa jak prawo pracy, ubezpieczeń społecznych lub prawo podatkowe.

W zależności od potrzeb czas porady standardowo wynosi od 15 do 30 minut lub od 30 minut do jednej godziny. Ilość poświęconego czasu jest nierozerwalnie związana z problematyką z jaką zgłaszają się beneficjenci oraz ze skomplikowaniem danej sprawy.

Niemalże połowa  korzystających otrzymała informację o sposobie rozwiązania problemu prawnego,  124  beneficjentów otrzymało pomoc w zakresie sporządzenia projektu pisma rozpoczynającego spór cywilny lub sądowo-administracyjny, a 107 osób zostało poinformowanych o ich sytuacji prawnej w tym przysługujących im uprawnieniach i obowiązkach.

Zgodnie ze statystyką z pomocy punktu w pierwszym półroczu 2017 roku skorzystała o 1/3 więcej kobiety niż mężczyzn. Połowę beneficjentów stanowią osoby powyżej 65 roku życia, drugą  grupę beneficjentów stanowią osoby między  27 a 64 rokiem życia. Należy zaznaczyć, że duże zainteresowanie i potrzebę skorzystania z usług prawniczych dostrzegają osoby młode pomiędzy 18 a 26 rokiem życia, bowiem stanowią 1/5 ogółu zainteresowanych.

Patrząc pod kątem wykształcenia największa grupa osób korzystających z ośrodka to osoby z wykształceniem zawodowym ( 128 osoby), średnim ogólnokształcącym (107 osób) oraz podstawowym ukończonym (89 osób). Największą grupę stanowią osoby z dochodami kształtującymi  się na poziomie pomiędzy 800 a 2599 zł. Drugą grupą są osoby, których dochód nie przekracza 800 zł. Znikomy odsetek beneficjentów stanowią osoby bez żadnego dochodu lub powyżej 2599 zł.

Zgodnie z danymi w pierwszym półroczu 2017 r., największą grupę beneficjentów stanowiły osoby, których rodziny składają się od 2 do 4 członów. Z uwagi na lokalizację ośrodka najwięcej osób korzystających z porad posiada miejsce zamieszkania w mieście, okazjonalnie korzystającymi były osoby zamieszkałe na wsi.  Spośród korzystających ok. 16 %  miało orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

Osobą udzielającą porad prawnych w roku 2017 jest pani radca prawny Dorota Bednarz.

Stowarzyszenie bardzo serdecznie dziękuje za zaufanie beneficjentów korzystających z porad oraz zaangażowanie Pani Mecenas Doroty Bednarz w prowadzeniu punktu.

Podobnie jak w roku 2016 r. punkt jest usytuowany przy ul. Łaziennej 3 w Białej Podlaskiej. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu  603 804 498.

Punkt nieodpłatnych porad prawnych jest czynny w :

poniedziałek – w godz. 09.00 – 13.00

wtorek – w godz. 09.00 – 13.00

środa – w godz. 12.00 – 16.00

czwartek – w godz. 09.00 – 13.00

piątek – w godz. 09.00 – 13.00

Zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy również do zapoznania się z danymi w formie graficznej, zaprezentowanymi poniżej.