Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Jubileuszowy Konkurs dla członków SKEF i SKOK – do wygrania nagroda główna 1000 zł
    Konkurs organizowany jest z okazji jubileuszu 20-lecia Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej i trwa od 1 sierpnia 2017 do 30 września 2017. Na zwycięzców konkursu czeka: nagroda główna 1000 zł oraz dwa wyróżnienia w kwocie po 500 zł każde. Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie!!!

    Jubileuszowy Konkurs dla członków SKEF i SKOK – do wygrania nagroda główna 1000 zł

    czytaj więcej
  • Dlaczego współczesne banknoty mają specjalne zabezpieczenia?
    Oczywiście żeby zapobiec fałszerstwom, zarówno drobnym jak i tym na większą skalę, które mogłyby zachwiać gospodarką danego kraju. Taka sytuacja miała miejsce w latach 90 XX w., gdy wyprodukowano miliony super-dolarów - niemal doskonale sfałszowanych banknotów amerykańskich, głównie studolarowych. W związku z tym aresztowano podejrzanych w Wielkiej Brytanii, Rosji, Chinach oraz Syrii. Wiele publikacji na podejrzanego wskazuje Koreę Północną.

    Dlaczego współczesne banknoty mają specjalne zabezpieczenia?

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
  • Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?
    Dawniej monety wytwarzano używając cennych kruszców m.in. złota lub srebra. Po wprowadzeniu monet do obiegu zdarzało się, że niektórzy obrzynali z krawędzi warstwę metalu, którą następnie topili i przerabiali na nowe monety. W celu wykrycia i uniknięcia tego typu fałszerstw zaczęto więc stosować rowki na krawędziach monet.

    Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?

    czytaj więcej
  • „Pecunia non olet” czyli pieniądz nie cuchnie
    To powiedzenie cesarza rzymskiego Wespazjana. Słowo „pecunia” (pieniądze pochodzi od „pecus” oznaczającego bydło rogate, którym w dawnych czasach płacono za inne towary. Oczywiście, to pierwotne płacidło było stosunkowo problematyczne, gdyż bydło mogło zachorować i … niemiło pachniało – w przeciwieństwie do pieniędzy, o czym właśnie dwuznacznie mówiło powiedzenie Wespazjana.

    „Pecunia non olet” czyli pieniądz nie cuchnie

    czytaj więcej
  • Baner SKEF
    W czerwcu obchodziliśmy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, pomoc zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, w szczególności składającym wnioski o upadłość konsumencką, edukacja finansowa, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • 51de00de48da86675fef3811e53c757e
    Czy wiesz, że we Włoszech jest najwięcej fałszowanych euro. Najczęściej fałszowaną monetą jest 2 euro. Jak rozpoznać prawdziwą od fałszywej? Należy użyć magnesu. Prawdziwą monetę magnes przyciągnie, fałszywą nie.

    Czy wiesz, że...

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi wynikającymi z sytuacji w jakiej się znaleźli. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać na naszej stronie pogotowiedlazadluzonych.pl. Są to niezwykle emocjonalne i wzruszające relacje z pierwszych dni po uzyskaniu orzeczenia.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Wszystkim osobom, które chciałyby złożyć stosowny wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć w Pogotowie dla zadłużonych.

Nieodpłatna pomoc prawna w Białej Podlaskiej po pierwszym półroczu 2017 roku

14.07.2017

W 2017 r. Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej  w Gdyni  jako organizacja pozarządowa kontynuuje prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w Białej Podlaskiej. Podsumowując pierwsze półrocze 2017 roku należy wskazać, że z punktu w ciągu 6 miesięcy skorzystały 437 osoby.

Średniomiesięcznie w pierwszym półroczu 2017 r. z pomocy prawnej świadczonej przez Panią Dorotę Bednarz korzystało około 72 beneficjentów, co w porównaniu z poprzednim okresem funkcjonowania punktu stanowi wzrost o ok. 12 osób miesięcznie. Największą grupę osób uprawnionych z pomocy punktu stanowią osoby powyżej 65 roku życia, następną grupą są osoby do 26 roku życia, natomiast trzecią grupę pod względem osób uprawnionych stanowią osoby posiadające Karty Dużej Rodziny. Od 2017 r. z pomocy ośrodka mogą również korzystać kobiety ciężarne, jeśli przedstawią dokument poświadczający ciąże.

Największa grupa beneficjentów korzysta z porad z zakresu prawa cywilnego, spadkowego oraz rzeczowego co stanowi niemalże połowę udzielonych porad. Znaczna liczba klientów zgłasza się z problemami z zakresu prawa karnego, rodzinnego oraz administracyjnego. Zainteresowani mogą również  skorzystać z porad w takich dziedzinach prawa jak prawo pracy, ubezpieczeń społecznych lub prawo podatkowe.

W zależności od potrzeb czas porady standardowo wynosi od 15 do 30 minut lub od 30 minut do jednej godziny. Ilość poświęconego czasu jest nierozerwalnie związana z problematyką z jaką zgłaszają się beneficjenci oraz ze skomplikowaniem danej sprawy.

Niemalże połowa  korzystających otrzymała informację o sposobie rozwiązania problemu prawnego,  124  beneficjentów otrzymało pomoc w zakresie sporządzenia projektu pisma rozpoczynającego spór cywilny lub sądowo-administracyjny, a 107 osób zostało poinformowanych o ich sytuacji prawnej w tym przysługujących im uprawnieniach i obowiązkach.

Zgodnie ze statystyką z pomocy punktu w pierwszym półroczu 2017 roku skorzystała o 1/3 więcej kobiety niż mężczyzn. Połowę beneficjentów stanowią osoby powyżej 65 roku życia, drugą  grupę beneficjentów stanowią osoby między  27 a 64 rokiem życia. Należy zaznaczyć, że duże zainteresowanie i potrzebę skorzystania z usług prawniczych dostrzegają osoby młode pomiędzy 18 a 26 rokiem życia, bowiem stanowią 1/5 ogółu zainteresowanych.

Patrząc pod kątem wykształcenia największa grupa osób korzystających z ośrodka to osoby z wykształceniem zawodowym ( 128 osoby), średnim ogólnokształcącym (107 osób) oraz podstawowym ukończonym (89 osób). Największą grupę stanowią osoby z dochodami kształtującymi  się na poziomie pomiędzy 800 a 2599 zł. Drugą grupą są osoby, których dochód nie przekracza 800 zł. Znikomy odsetek beneficjentów stanowią osoby bez żadnego dochodu lub powyżej 2599 zł.

Zgodnie z danymi w pierwszym półroczu 2017 r., największą grupę beneficjentów stanowiły osoby, których rodziny składają się od 2 do 4 członów. Z uwagi na lokalizację ośrodka najwięcej osób korzystających z porad posiada miejsce zamieszkania w mieście, okazjonalnie korzystającymi były osoby zamieszkałe na wsi.  Spośród korzystających ok. 16 %  miało orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

Osobą udzielającą porad prawnych w roku 2017 jest pani radca prawny Dorota Bednarz.

Stowarzyszenie bardzo serdecznie dziękuje za zaufanie beneficjentów korzystających z porad oraz zaangażowanie Pani Mecenas Doroty Bednarz w prowadzeniu punktu.

Podobnie jak w roku 2016 r. punkt jest usytuowany przy ul. Łaziennej 3 w Białej Podlaskiej. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu  603 804 498.

Punkt nieodpłatnych porad prawnych jest czynny w :

poniedziałek – w godz. 09.00 – 13.00

wtorek – w godz. 09.00 – 13.00

środa – w godz. 12.00 – 16.00

czwartek – w godz. 09.00 – 13.00

piątek – w godz. 09.00 – 13.00

Zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy również do zapoznania się z danymi w formie graficznej, zaprezentowanymi poniżej.