Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Baner SKEF
    W czerwcu obchodzimy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, pomoc zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, w szczególności składającym wnioski o upadłość konsumencką, edukacja finansowa, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Upadłość konsumencka szansą na nowe życie bez długów

W 2015 roku ponad 2100 osób ogłosiło upadłość konsumencką. Natomiast tylko w styczniu i lutym 2016 roku ogłoszono już 501 upadłości. Przewiduje się, że w tym roku zostanie ogłoszonych ponad 4000 upadłości, czyli dwa razy więcej niż w roku ubiegłym.

Od stycznia 2016 zmiany w prawie upadłościowym

Upadłość konsumencka od 1 stycznia 2016 roku uległa pewnej zmianie na mocy nowego prawa upadłościowego z dnia 15 maja 2015 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.

Zmiany są niewielkie ale warto o nich wspomnieć.  Zmieniła się definicja niewypłacalności. Zgodnie z treścią art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku Dłużnik był niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Obecnie na mocy ust. 2 ustawy niewypłacalny dłużnik to taki, który utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.

Były przedsiębiorca konsumentem

Zmieniły się regulacje dotyczące upadłości byłego przedsiębiorcy. Obecnie były przedsiębiorca, który zakończył działalność i dokonał wykreślenia z właściwego rejestru już następnego dnia może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w oparciu o przepisy dotyczące osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wniosek może złożyć także wierzyciel dłużnika

Trzecia istotna zmiana to możliwość ogłoszenia upadłości na wniosek wierzyciela. Obecnie wniosek o ogłoszenie upadłości może zgłosić poza samym zadłużonym, także każdy z jego wierzycieli osobistych.

Jednolity wzór formularza

Należy też dodać, że od stycznia 2016 roku we wszystkich sądach gospodarczych obowiązuje jednolity formularz dotyczący wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Zgodnie z treścią art. 491 (2) ust. 6 prawa upadłościowego Minister Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, określił wzory formularzy wniosku o ogłoszenie upadłości.

Dla kogo upadłość?

Beneficjentami nowych przepisów są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zadłużony musi wykazać przed sądem, że jego zadłużenie nie wynika z umyślnego działania i rażącego niedbalstwa.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Oferujemy bezpłatne porady dla zadłużonych. Wszystkim osobom, które chciałyby złożyć stosowny wniosek do sądu upadłościowego a nie wiedzą jak to zrobić Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego służą pomocą. Nasi specjaliści udzielają bezpłatnych porad w zakresie obowiązywania ustawy. Dane adresowe i godziny przyjęć w Pogotowie dla zadłużonych.

Nieodpłatna pomoc prawna w Białej Podlaskiej po pierwszym półroczu 2017 roku

14.07.2017

W 2017 r. Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej  w Gdyni  jako organizacja pozarządowa kontynuuje prowadzenie punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w Białej Podlaskiej.

Podsumowując pierwsze półrocze 2017 roku należy wskazać, że z punktu w ciągu 6 miesięcy skorzystało 437 osoby. Średniomiesięcznie w pierwszym półroczu 2017 r. z pomocy prawnej świadczonej przez Panią Dorotę Bednarz korzystało około 72 beneficjentów, co w porównaniu z poprzednim okresem funkcjonowania punktu stanowi wzrost o ok. 12 osób miesięcznie. Największą grupę osób uprawnionych z pomocy punktu stanowią osoby powyżej 65 roku życia, następną grupą są osoby do 26 roku życia, natomiast trzecią grupę pod względem osób uprawnionych stanowią osoby posiadające Karty Dużej Rodziny. Od 2017 r. z pomocy ośrodka mogą również korzystać kobiety ciężarne, jeśli przedstawią dokument poświadczający ciąże.

Największa grupa beneficjentów korzysta z porad z zakresu prawa cywilnego, spadkowego oraz rzeczowego co stanowi niemalże połowę udzielonych porad. Znaczna liczba klientów zgłasza się z problemami z zakresu prawa karnego, rodzinnego oraz administracyjnego. Zainteresowani mogą również  skorzystać z porad w takich dziedzinach prawa jak prawo pracy, ubezpieczeń społecznych lub prawo podatkowe.

W zależności od potrzeb czas porady standardowo wynosi od 15 do 30 minut lub od 30 minut do jednej godziny. Ilość poświęconego czasu jest nierozerwalnie związana z problematyką z jaką zgłaszają się beneficjenci oraz ze skomplikowaniem danej sprawy.

Niemalże połowa  korzystających otrzymała informację o sposobie rozwiązania problemu prawnego,  124  beneficjentów otrzymało pomoc w zakresie sporządzenia projektu pisma rozpoczynającego spór cywilny lub sądowoadministracyjny, a 107 osób zostało poinformowanych o ich sytuacji prawnej w tym przysługujących im uprawnieniach i obowiązkach.

Zgodnie ze statystyką z pomocy punktu w pierwszym półroczu 2017 roku skorzystała o 1/3 więcej kobiety niż mężczyzn. Połowę beneficjentów stanowią osoby powyżej 65 roku życia, drugą  grupę beneficjentów stanowią osoby między  27 a 64 rokiem życia. Należy zaznaczyć, że duże zainteresowanie i potrzebę skorzystania z usług prawniczych dostrzegają osoby młode pomiędzy 18 a 26 rokiem życia, bowiem stanowią 1/5 ogółu zainteresowanych.

Patrząc pod kątem wykształcenia największa grupa osób korzystających z ośrodka to osoby z wykształceniem zawodowym ( 128 osoby), średnim ogólnokształcącym (107 osób) oraz podstawowym ukończonym (89 osób). Największą grupę stanowią osoby z dochodami kształtującymi  się na poziomie pomiędzy 800 a 2599 zł. Drugą grupą są osoby, których dochód nie przekracza 800 zł. Znikomy odsetek beneficjentów stanowią osoby bez żadnego dochodu lub powyżej 2599 zł.

Zgodnie z danymi w pierwszym półroczu 2017 r., największą grupę beneficjentów stanowiły osoby, których rodziny składają się od 2 do 4 członów. Z uwagi na lokalizację ośrodka najwięcej osób korzystających z porad posiada miejsce zamieszkania w mieście, okazjonalnie korzystającymi były osoby zamieszkałe na wsi.  Spośród korzystających ok. 16 %  miało orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.

Osobą udzielającą porad prawnych w roku 2017 jest pani radca prawny Dorota Bednarz.

Stowarzyszenie bardzo serdecznie dziękuje za zaufanie beneficjentów korzystających z porad oraz zaangażowanie Pani Mecenas Doroty Bednarz w prowadzeniu punktu.

Podobnie jak w roku 2016 r. punkt jest usytuowany przy ul. Łaziennej 3 w Białej Podlaskiej. Osoby zainteresowane prosimy o kontakt pod numerem telefonu  603 804 498.

Punkt nieodpłatnych porad prawnych jest czynny w :

poniedziałek – w godz. 09.00 – 13.00

wtorek – w godz. 09.00 – 13.00

środa – w godz. 12.00 – 16.00

czwartek – w godz. 09.00 – 13.00

piątek – w godz. 09.00 – 13.00

Zapraszamy do kontaktu.

Zapraszamy również do zapoznania się z danymi w formie graficznej, zaprezentowanymi poniżej.