Do Ośrodka Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego w Białej Podlaskiej zgłosił się klient, który chciał zaciągnąć kredyt. Podczas sprawdzania jego danych przez pracownika banku w bazie Biura Informacji Kredytowej (BIK) okazało się, że ma on nieuregulowane pewne zobowiązanie, które według klienta jest już spłacone. Jak wobec tego można sprawdzić swoją historię kredytową?

Jeśli korzystamy z kredytów i pożyczek warto na bieżąco kontrolować swoje dane kredytowe w Biurze Informacji Kredytowej. Także zanim udamy się do banku w celu zaciągnięcia zobowiązania warto sprawdzić jak przedstawia się nasza historia kredytowa, by potem uniknąć rozczarowania i kłopotów. Najprostszym sposobem jest założenie konta na portalu BIK i skorzystanie z oferty dla klientów indywidualnych. W ostatnich miesiącach BIK wprowadził do swojej oferty nowe usługi, z których możemy wybrać tę, która najbardziej nam odpowiada i która daje nam możliwość systematycznego śledzenia naszej historii kredytowej jak i zapewnia bezpieczeństwo oraz ochronę przed wyłudzeniem kredytu na nasze dane.

Podstawową i najbardziej popularną usługą są Alerty BIK, które chronią nas przed wyłudzeniem kredytu na nasze dane. Ten produkt można zamówić w pakiecie z innymi albo osobo na rok. Dzięki tej usłudze kiedy ktoś będzie chciał zaciągnąć zobowiązanie na nasze dane lub będzie nas sprawdzał w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor, natychmiast zostanie wysłany do nas sms i oraz e-mail.  W ramach Alertu BIK wysyłane są cztery rodzaje powiadomień:

  • ochrona przed wyłudzeniem,
  • kontrola finansowa,
  • informacja o zmianie,
  • komunikat cykliczny.

Nową usługą w ramach Alertów BIK jest Zastrzeżenie kredytowe, które daje nam możliwość poinformowania banków i instytucji finansowych, że nie chcemy, żeby na nasze dane były udzielane pożyczki i kredyty. Dzięki temu możemy ustrzec się przed możliwością zaciągnięcia kredytu przez przestępców np. gdy zgubiliśmy swój dowód osobisty. Należy jednak pamiętać o tym, że zostaną o tym poinformowane tylko te instytucje, które uczestniczą w systemie – ich listę możemy znaleźć na stronie BIK.

Kolejną usługą są Raporty BIK, które zawierają szczegółową historię naszych zobowiązań zarówno kredytowych z bazy BIK jak i finansowych z bazy BIG InfoMonitor. Raport można zamówić raz na miesiąc albo w pakiecie rocznym (12 raportów). Znajdziemy w nim informacje na temat poszczególnych naszych zobowiązań oraz historię ich spłat zarówno tych już zamkniętych jak i tych, które aktualnie spłacamy. Raport zawiera również ocenę punktową BIK, czyli tzw. scoring oraz wskaźnik BIG informujący nas o opóźnieniach w spłacie i dane z bazy BIG InfoMonitor, w której znajdują się informacje o niespłaconych zobowiązaniach w podmiotach pozabankowych. Raport BIK jest przydatny, gdy:

  • chcemy zaciągnąć zobowiązanie,
  • bank odmówi nam przyznania kredytu,
  • spłacamy zobowiązanie,
  • chcemy śledzić poprawność danych przekazywanych przez banki do BIK,
  • chcemy sprawdzić, czy ktoś pytał o nasze dane.

Nową usługą jest Wskaźnik BIG, możemy ją aktywować na cały rok lub zamówić w pakiecie. Wskaźnik BIK to prosta ocena naszej rzetelności finansowej bez szczegółowego analizowania danych z zobowiązań. Dzięki niemu błyskawicznie dowiadujemy się, czy informacje na nasz temat w BIK I BIG InfoMonitor są pozytywne i dzięki temu będziemy mogli potwierdzić naszą rzetelność finansową.

Jeżeli nie mamy możliwości skorzystania przez internet z usług oferowanych przez BIK to zawsze możemy udać się do Biura Obsługi Klienta BIK, które znajduje się w Warszawie, na ul. Postępu 17A lub skorzystać z infolinii +48 22  310-4444. Klienci mają także możliwość raz na sześć miesięcy wystąpić do BIK o przesłanie listownie na ich adres zamieszkania, bezpłatnego raportu tzw. Informacji Ustawowej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here