Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • XIII EDYCJA KONKURSU  „MISTRZOSTWA POLSKI MŁODYCH EKONOMISTÓW"
    Znamy listę finalistów XIII edycji konkursu. Pełna lista na stronie projektu. Finał odbędzie się 8-9 czerwca 2018 roku w Warszawie.

    „MISTRZOSTWA POLSKI MŁODYCH EKONOMISTÓW" - lista finalistów XIII edycji konkursu

    czytaj więcej
  • RRSO
    Nikt z nas nie lubi zaciągać zobowiązań finansowych, ale jeżeli już się na to zdecydujemy, dobrze aby to zrobić mądrze. O ile na bilet do kina stać większość, w kwestii remontu mieszkania czy zmiany auta o pomoc musimy zwrócić się do instytucji finansowych. I tu zaczynają pojawiać się dylematy.

    Byli szybcy, teraz są wściekli…

    czytaj więcej
  • Zespół SKEF

    Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi spowodowanymi długami. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać tu pogotowiedlazadluzonych.pl.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Osobom, które chciałyby złożyć wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć tu Pogotowie dla zadłużonych.

Nowy pakiet usług dla klientów BIK

15.05.2018

Nowy pakiet usług dla klientów BIK

Do Ośrodka Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego w Białej Podlaskiej zgłosił się klient, który chciał zaciągnąć kredyt. Podczas sprawdzania jego danych przez pracownika banku w bazie Biura Informacji Kredytowej (BIK) okazało się, że ma on nieuregulowane pewne zobowiązanie, które według klienta jest już spłacone. Jak wobec tego można sprawdzić swoją historię kredytową?

Jeśli korzystamy z kredytów i pożyczek warto na bieżąco kontrolować swoje dane kredytowe w Biurze Informacji Kredytowej. Także zanim udamy się do banku w celu zaciągnięcia zobowiązania warto sprawdzić jak przedstawia się nasza historia kredytowa, by potem uniknąć rozczarowania i kłopotów. Najprostszym sposobem jest założenie konta na portalu BIK i skorzystanie z oferty dla klientów indywidualnych. W ostatnich miesiącach BIK wprowadził do swojej oferty nowe usługi, z których możemy wybrać tę, która najbardziej nam odpowiada i która daje nam możliwość systematycznego śledzenia naszej historii kredytowej jak i zapewnia bezpieczeństwo oraz ochronę przed wyłudzeniem kredytu na nasze dane.

Podstawową i najbardziej popularną usługą są Alerty BIK, które chronią nas przed wyłudzeniem kredytu na nasze dane. Ten produkt można zamówić w pakiecie z innymi albo osobo na rok. Dzięki tej usłudze kiedy ktoś będzie chciał zaciągnąć zobowiązanie na nasze dane lub będzie nas sprawdzał w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor, natychmiast zostanie wysłany do nas sms i oraz e-mail.  W ramach Alertu BIK wysyłane są cztery rodzaje powiadomień:

  • ochrona przed wyłudzeniem,
  • kontrola finansowa,
  • informacja o zmianie,
  • komunikat cykliczny.

Nową usługą w ramach Alertów BIK jest Zastrzeżenie kredytowe, które daje nam możliwość poinformowania banków i instytucji finansowych, że nie chcemy, żeby na nasze dane były udzielane pożyczki i kredyty. Dzięki temu możemy ustrzec się przed możliwością zaciągnięcia kredytu przez przestępców np. gdy zgubiliśmy swój dowód osobisty. Należy jednak pamiętać o tym, że zostaną o tym poinformowane tylko te instytucje, które uczestniczą w systemie – ich listę możemy znaleźć na stronie BIK.

Kolejną usługą są Raporty BIK, które zawierają szczegółową historię naszych zobowiązań zarówno kredytowych z bazy BIK jak i finansowych z bazy BIG InfoMonitor. Raport można zamówić raz na miesiąc albo w pakiecie rocznym (12 raportów). Znajdziemy w nim informacje na temat poszczególnych naszych zobowiązań oraz historię ich spłat zarówno tych już zamkniętych jak i tych, które aktualnie spłacamy. Raport zawiera również ocenę punktową BIK, czyli tzw. scoring oraz wskaźnik BIG informujący nas o opóźnieniach w spłacie i dane z bazy BIG InfoMonitor, w której znajdują się informacje o niespłaconych zobowiązaniach w podmiotach pozabankowych. Raport BIK jest przydatny, gdy:

  • chcemy zaciągnąć zobowiązanie,
  • bank odmówi nam przyznania kredytu,
  • spłacamy zobowiązanie,
  • chcemy śledzić poprawność danych przekazywanych przez banki do BIK,
  • chcemy sprawdzić, czy ktoś pytał o nasze dane.

Nową usługą jest Wskaźnik BIG, możemy ją aktywować na cały rok lub zamówić w pakiecie. Wskaźnik BIK to prosta ocena naszej rzetelności finansowej bez szczegółowego analizowania danych z zobowiązań. Dzięki niemu błyskawicznie dowiadujemy się, czy informacje na nasz temat w BIK I BIG InfoMonitor są pozytywne i dzięki temu będziemy mogli potwierdzić naszą rzetelność finansową.

Jeżeli nie mamy możliwości skorzystania przez internet z usług oferowanych przez BIK to zawsze możemy udać się do Biura Obsługi Klienta BIK, które znajduje się w Warszawie, na ul. Postępu 17A lub skorzystać z infolinii +48 22  310-4444. Klienci mają także możliwość raz na sześć miesięcy wystąpić do BIK o przesłanie listownie na ich adres zamieszkania, bezpłatnego raportu tzw. Informacji Ustawowej.

Więcej porad >>>