Blog

Akademia edukacji – szkolenia z edukacji finansowej dla pracowników pomocy społecznej – III edycja

Akademia edukacji - szkolenia z edukacji finansowej dla pracowników pomocy społecznej – III edycja

Opis projektu

Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej rozpoczęło realizację trzeciej edycji projektu pt. „Akademia edukacji finansowej – szkolenia z edukacji finansowej dla pracowników pomocy społecznej – III edycja”. Projekt realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Dwie wcześniejsze edycje projektu spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony pracowników sektora pomocy społecznej i pozytywnym odbiorem warsztatów edukacyjnych. Stowarzyszenie swoje działania realizuje przy pomocy sieci lokalnych Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego świadczących nieodpłatne usługi doradcze dla osób z problemami finansowymi. Oprócz doradztwa SKEF realizuje projekty edukacji finansowej adresowane do różnych grup społecznych.

W ramach projektu pt. „Akademia edukacji finansowej – szkolenia z edukacji finansowej dla pracowników pomocy społecznej – III edycja” zamierzamy prowadzić bezpłatne szkolenia dla pracowników zajmujących się pomocą społeczną (np.: asystenci rodziny, pracownicy socjalni, pomocy społecznej zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej jak np.: regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, placówki specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodki wsparcia, ośrodki interwencji kryzysowej a także w organizacjach pozarządowych działających na rzecz osób wykluczonych społecznie z terenu całego kraju.

Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych wśród 116 osób – kadry sektora pomocy społecznej oraz organizacji pozarządowych w zakresie wsparcia osób zagrożonych nadmiernym zadłużeniem i wykluczeniem społecznym, poprzez wzrost wiedzy i umiejętności finansowych w okresie od 1.07.2025 do 30.04.2026. Natomiast cele szczegółowe to:

  • Wzrost wiedzy i umiejętności finansowych w zakresie planowania i kontroli budżetu domowego
  • Wzrost wiedzy i umiejętności finansowych w zakresie produktów i usług finansowych
  • Wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie windykacji i egzekucji należności
  • Wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie procedury upadłości konsumenckiej

Modułowy program szkoleń

Moduł 1.  Rola edukacji finansowej w zapobieganiu nadmiernemu zadłużeniu (4,5 godz.)

• Znaczenie edukacji finansowej w pracy z osobami wykluczonymi i zagrożonymi nadmiernym zadłużeniem

• Zarządzanie finansami osobistymi w gospodarstwie domowym

• Planowanie finansowe długo i krótkoterminowe (metoda SMART)

• Budżet domowy: podstawowe pojęcia, potrzeba a zachcianka, tworzenie i metody zarządzania budżetem

• Kontrola wydatków/zakupy

• Podejmowanie decyzji w kontekście sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

• Oszczędzanie

• Studium przypadku

Moduł 2. Produkty i usługi finansowe (4,5 godz.)

• Omówienie produktów i usług finansowych

• Świadome i bezpieczne korzystanie z produktów i usług finansowych

• Cyberbezpieczeństwo w odniesieniu do finansów osobistych

• Nadmierne zadłużenie

Moduł 3. Abc windykacji i egzekucji należności (4,5 godz.)

• Konsekwencje nadmiernego zadłużenia

• Postępowanie przedsądowe i sądowe

• Formy zabezpieczenia wierzytelności

• Postępowanie egzekucyjne

• Terminy przedawnienia roszczeń

Moduł 4. Upadłość konsumencka (4,5 godz.)

• Instytucja upadłości konsumenckiej w Polsce

• Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej

• Procedura związana z ogłoszeniem upadłości konsumenckiej

• Skutki ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej (on-line). Zostaną utworzone 4 grupy szkoleniowe po 29 osób (łącznie 116 osób). Dla każdej grupy zostanie przeprowadzony cykl szkoleń obejmujący 4 moduły w łącznym wymiarze 18 godz. (60 min.). Zajęcia będą prowadzić trenerzy-specjaliści SKEF posiadający długoletnie doświadczenie w zakresie funkcjonowania systemu usług finansowych, procedur egzekucji i windykacji należności, planowania finansowego i budżetu domowego.

Zajęcia zamierzamy rozpocząć w pierwszej połowie października 2025 r. Każdy uczestnik warsztatów otrzyma publikację w wersji drukowanej oraz elektronicznej zawierającą szczegółowe omówienie treści prezentowanych podczas szkoleń. Uczestnicy projektu otrzymają również certyfikaty ukończenia 4 modułów szkoleń.

Aktualnie rozpoczęliśmy rekrutację uczestników do projektu.

Rekrutacja odbywa się poprzez zgłoszenie uczestnika za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.

Podstawowymi kryteriami zakwalifikowania do udziału w projekcie są:

  • zatrudnienie w instytucjach/organizacjach związanych z pomocą społeczną,
  • bezpośrednia praca z osobami zagrożonymi nadmiernym zadłużeniem i wykluczeniem społecznym oraz finansowym

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani udziałem w szkoleniach prosimy o wypełnienie załączonego formularza zgłoszeniowego i przesłanie e-mailem (scan lub zdjęcie) na adres: ikarmasz@skef.pl w terminie do dnia 30 września 2025 r.

Proszę pamiętać, że liczba osób jest ograniczona (116 osób).
Zakwalifikowane osoby do udziału w projekcie będą powiadomione mailowo bądź telefonicznie.

Ze strony SKEF osobą do kontaktu jest:

Iwona Karmasz
koordynator ds. szkoleń i projektów
kontakt telefoniczny w godzinach (8-16) tel: 58/624-98-76; 695-981-034,
e-mail: ikarmasz@skef.pl