Akademia edukacji - szkolenia z edukacji finansowej dla pracowników pomocy społecznej – III edycja


Opis projektu
Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej rozpoczęło realizację trzeciej edycji projektu pt. „Akademia edukacji finansowej – szkolenia z edukacji finansowej dla pracowników pomocy społecznej – III edycja”. Projekt realizowany jest z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Dwie wcześniejsze edycje projektu spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony pracowników sektora pomocy społecznej i pozytywnym odbiorem warsztatów edukacyjnych. Stowarzyszenie swoje działania realizuje przy pomocy sieci lokalnych Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego świadczących nieodpłatne usługi doradcze dla osób z problemami finansowymi. Oprócz doradztwa SKEF realizuje projekty edukacji finansowej adresowane do różnych grup społecznych.
W ramach projektu pt. „Akademia edukacji finansowej – szkolenia z edukacji finansowej dla pracowników pomocy społecznej – III edycja” zamierzamy prowadzić bezpłatne szkolenia dla pracowników zajmujących się pomocą społeczną (np.: asystenci rodziny, pracownicy socjalni, pomocy społecznej zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej jak np.: regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, placówki specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodki wsparcia, ośrodki interwencji kryzysowej a także w organizacjach pozarządowych działających na rzecz osób wykluczonych społecznie z terenu całego kraju.
Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych wśród 116 osób – kadry sektora pomocy społecznej oraz organizacji pozarządowych w zakresie wsparcia osób zagrożonych nadmiernym zadłużeniem i wykluczeniem społecznym, poprzez wzrost wiedzy i umiejętności finansowych w okresie od 1.07.2025 do 30.04.2026. Natomiast cele szczegółowe to:
- Wzrost wiedzy i umiejętności finansowych w zakresie planowania i kontroli budżetu domowego
- Wzrost wiedzy i umiejętności finansowych w zakresie produktów i usług finansowych
- Wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie windykacji i egzekucji należności
- Wzrost wiedzy i umiejętności w zakresie procedury upadłości konsumenckiej
Modułowy program szkoleń
Moduł 1. Rola edukacji finansowej w zapobieganiu nadmiernemu zadłużeniu (4,5 godz.) |
• Znaczenie edukacji finansowej w pracy z osobami wykluczonymi i zagrożonymi nadmiernym zadłużeniem • Zarządzanie finansami osobistymi w gospodarstwie domowym • Planowanie finansowe długo i krótkoterminowe (metoda SMART) • Budżet domowy: podstawowe pojęcia, potrzeba a zachcianka, tworzenie i metody zarządzania budżetem • Kontrola wydatków/zakupy • Podejmowanie decyzji w kontekście sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. • Oszczędzanie • Studium przypadku |
Moduł 2. Produkty i usługi finansowe (4,5 godz.) |
• Omówienie produktów i usług finansowych • Świadome i bezpieczne korzystanie z produktów i usług finansowych • Cyberbezpieczeństwo w odniesieniu do finansów osobistych • Nadmierne zadłużenie |
Moduł 3. Abc windykacji i egzekucji należności (4,5 godz.) |
• Konsekwencje nadmiernego zadłużenia • Postępowanie przedsądowe i sądowe • Formy zabezpieczenia wierzytelności • Postępowanie egzekucyjne • Terminy przedawnienia roszczeń |
Moduł 4. Upadłość konsumencka (4,5 godz.) |
• Instytucja upadłości konsumenckiej w Polsce • Wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej • Procedura związana z ogłoszeniem upadłości konsumenckiej • Skutki ogłoszenia upadłości konsumenckiej |
Zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej (on-line). Zostaną utworzone 4 grupy szkoleniowe po 29 osób (łącznie 116 osób). Dla każdej grupy zostanie przeprowadzony cykl szkoleń obejmujący 4 moduły w łącznym wymiarze 18 godz. (60 min.). Zajęcia będą prowadzić trenerzy-specjaliści SKEF posiadający długoletnie doświadczenie w zakresie funkcjonowania systemu usług finansowych, procedur egzekucji i windykacji należności, planowania finansowego i budżetu domowego.
Zajęcia zamierzamy rozpocząć w pierwszej połowie października 2025 r. Każdy uczestnik warsztatów otrzyma publikację w wersji drukowanej oraz elektronicznej zawierającą szczegółowe omówienie treści prezentowanych podczas szkoleń. Uczestnicy projektu otrzymają również certyfikaty ukończenia 4 modułów szkoleń.
Aktualnie rozpoczęliśmy rekrutację uczestników do projektu.
Rekrutacja odbywa się poprzez zgłoszenie uczestnika za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.
Podstawowymi kryteriami zakwalifikowania do udziału w projekcie są:
- zatrudnienie w instytucjach/organizacjach związanych z pomocą społeczną,
- bezpośrednia praca z osobami zagrożonymi nadmiernym zadłużeniem i wykluczeniem społecznym oraz finansowym
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani udziałem w szkoleniach prosimy o wypełnienie załączonego formularza zgłoszeniowego i przesłanie e-mailem (scan lub zdjęcie) na adres: ikarmasz@skef.pl w terminie do dnia 30 września 2025 r.
Do pobrania:
Proszę pamiętać, że liczba osób jest ograniczona (116 osób).
Zakwalifikowane osoby do udziału w projekcie będą powiadomione mailowo bądź telefonicznie.
Ze strony SKEF osobą do kontaktu jest:
Iwona Karmasz
koordynator ds. szkoleń i projektów
kontakt telefoniczny w godzinach (8-16) tel: 58/624-98-76; 695-981-034,
e-mail: ikarmasz@skef.pl
