Blog

Myślę decyduję działam – 1 edycja

Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych. I edycja

Zakończyliśmy I edycję projektu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”

We wrześniu Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej zakończyło realizację 2,5 rocznego projektu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” w ramach programu edukacji ekonomicznej z Narodowym Bankiem Polskim.

Wszystkim, dzięki którym możemy cieszyć z tego ogromnego sukcesu, przede wszystkim nauczycielom i dzieciom składamy serdeczne podziękowania!

W dniach 17-18.05.2019 r. odbyło się w Warszawie  seminarium podsumowujące projekt „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” realizowany w ramach programu edukacji ekonomicznej z Narodowym Bankiem Polskim. W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele, którzy rozpoczęli zajęcia z uczniami z klas 1 szkoły podstawowej i prowadzili je w okresie od kwietnia 2017 r. do lutego 2019 r. oraz zaproszeni goście: przedstawiciele Narodowego Banku Polskiego, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Edukacji Finansowej.

Seminarium otworzył dr inż. Kazimierz Janiak – Prezes SKEF, który witając zebranych, zwrócił uwagę na potrzebę edukacji finansowej od najmłodszych lat, włączanie tej edukacji
w szerszym zakresie do szkół i do programu nauczania oraz podziękował osobom zaangażowanym w projekt za jego realizację.

W pierwszej części seminarium Ewa Kruk i Magdalena Nastrabasz koordynujące projekt przedstawiły zrealizowane działania oraz osiągnięte rezultaty. W projekcie uczestniczyło
44 nauczycieli wraz z 803 uczniami, którzy wzięli udział w 3 konkursach i zrealizowali 72 godziny zajęć z edukacji finansowej w 9 obszarach tematycznych: pieniądze, zarabianie pieniędzy, gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep, instytucje finansowe, oszczędzanie
i inwestowanie oraz solidarność i wzajemna pomoc. W trakcie zajęć nauczyciele i uczniowie korzystali z pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” autorstwa Małgorzaty Żytko, Aliny Kalinowskiej, Ewy Kruk oraz podejmowali wiele aktywności takich jak m.in.: wizyta w sklepie, w piekarni, w Centrum Pieniądza czy też odwiedzili Giełdę Papierów Wartościowych. Uczniowie w okresie projektu zorganizowali targowiska, sklepiki szkolne,  pomoc charytatywną, a także wystawy np. Muzeum Pieniądza. W projekt włączali się też aktywnie rodzice wspierając nauczycieli: odwiedzali uczniów w trakcie zajęć prezentując wykonywane przez siebie zawody, prowadzili zajęcia np. na temat podatków, usług finansowych, ubezpieczeń oraz pomagali w organizacji sklepików szkolnych, festynów i przekonali się do wypłaty kieszonkowego swoim dzieciom.

Pierwszego dnia seminarium odbyły się również dwa inspirujące warsztaty dla nauczycieli: „Wpływ reklamy na zachowania i postawy konsumenckie u dzieci” – Prof. zw. dr hab. Anna Dąbrowska, SGH oraz „Rola nauczyciela w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych uczniów” – Bartosz Majewski, Dyrektor Centrum Przedsiębiorczości i Transferu Technologii, SGH. Warsztaty były cennym wsparciem dla uczestników oraz możliwością konfrontacji
z doświadczeniem wyniesionym z projektu.

W drugim dniu seminarium Ewa Kruk zaprezentowała przykłady dobrych praktyk edukacji finansowej dla dzieci w Europie i w Polsce, przeprowadziła quiz wiedzy finansowej a dr Alina Kalinowska opowiedziała o matematycznych kompetencjach dydaktycznych w edukacji finansowej. Dzięki uprzejmości Fundacji GPW, którą reprezentowała Pani Aneta Dąbrowska nauczyciele mieli okazję dowiedzieć się więcej o projektach edukacyjnych poświęconych giełdzie i zakładaniu firmy (gra Kawiarenki). Ponadto wzmocnione zostały kompetencje osób uczestniczących w seminarium warsztatem „„Jak efektywnie uczyć ekonomii?”, poprowadzonym przez dr Agatę Trzcińską z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

W trakcie dwudniowego seminarium dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW, dr Alina Kalinowska z UWM w Olsztynie, Ewa Kruk i Magdalena Nastrabasz ze SKEF przeprowadziły również istotne z punktu widzenia zrealizowanych i przyszłych działań, dyskusje w grupach nad oceną metod nauczania w programie, słabych i mocnych stron projektu oraz propozycjami dalszych działań. Seminarium zakończyło się podsumowaniem i omówieniem wyników ewaluacji przez dr hab. Małgorzata Żytko, prof. UW oraz rozdaniem zaświadczeń potwierdzających udział nauczycieli w projekcie i podziękowań dla szkół.

Wszystkim osobom uczestniczącym w seminarium podsumowującym projekt oraz osobom prowadzącym warsztaty, które zechciały na zakończenie projektu wzmocnić nasze kompetencje i dodać nam pozytywnej energii serdecznie dziękujemy!

Konkurs wiedzy finansowej

Konkurs na najlepszą opowieść graficzną „Jak gospodaruję swoim kieszonkowym?”

4 kwietnia 2018 roku został ogłoszony konkurs na opowieść graficzną „Jak dysponuję swoim kieszonkowym?”

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zechcieli wziąć w nim udział. Wszystkie prace były prześliczne, bardzo twórcze i przemyślane… Patrząc jaki ogrom pracy włożyły dzieci, bardzo trudno było dokonać wyboru.

Zgodnie z określonymi kryteriami, jury dokonało wyboru 44 najlepszych prac.

W konkursie udział wzięło 630 uczniów!

Zwycięskie prace można podziwiać w galerii. Wszystkim serdecznie dziękujemy i gratulujemy.

Rozpoczęcie zajęć w klasach II w roku szkolnym 2017/2018

We wrześniu rozpoczęła się realizacja II cyklu w ramach projektu. Obejmuje on 36 godzin lekcyjnych zajęć oraz konkurs „Jak gospodaruję swoim kieszonkowym?”, który zostaje przeprowadzony w drugim semestrze II klasy.

Zakończyła się już rekrutacja do projektu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”

Dziękujemy Państwu za wszystkie przesłane zgłoszenia i duże zainteresowanie projektem.

Do dnia 28 lutego 2017 roku na stronie projektu zostanie opublikowana lista nauczycieli zakwalifikowanych do udziału w projekcie oraz lista rezerwowa w przypadku rezygnacji nauczyciela lub braku możliwości wzięcia przez niego udziału w dwudniowych warsztatach metodycznych.

Wybranych nauczycieli poinformujemy o zakwalifikowaniu się do projektu drogą mailową oraz prześlemy dalsze informacje związane z udziałem w projekcie.

Rekrutacja do innowacyjnego na skalę kraju projektu: „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”!

Zapraszamy szkoły, nauczycieli oraz uczniów klas pierwszych, którzy chcieliby wziąć udział w innowacyjnym projekcie z zakresu edukacji finansowej pt. „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” współfinansowanym przez Narodowy Bank Polski.

Celem głównym projektu jest wdrożenie programu edukacji finansowej (zgodnego z podstawą programową) autorstwa Prof. dr hab. Małgorzaty Żytko (Uniwersytet Warszawski), dr Aliny Kalinowskiej (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) oraz Ewy Kruk (SKEF), przeznaczonego dla wybranych w drodze rekrutacji klas pierwszych – etap wczesnoszkolny. Projekt będzie realizowany w latach 2017-2019 w oparciu o przygotowane materiały dydaktyczne: pakiet dla ucznia i poradnik dla nauczyciela. Materiały mają pozytywne opinie oraz rekomendację.

Cele szczegółowe projektu to m.in. rozwój wiedzy i umiejętności finansowych uczniów poprzez umożliwienie dzieciom osobistego przeżycia sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi, zdobywania doświadczeń przy rozwiązywaniu problemów, rozwój podstaw krytycznego myślenia uczniów dotyczącego konsekwencji podejmowania decyzji finansowych, ich znaczenia w życiu każdej osoby i rodziny oraz rozwój kompetencji zawodowych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

W ramach projektu uczniowie:

  • zdobędą wiedzę finansową, która uczyni ich bardziej świadomymi konsumentami,
  • wezmą udział w 72 godzinach zajęć pozalekcyjnych (2017-2019),
  • otrzymają pakiety edukacyjne wraz z segregatorem,
  • wezmą udział w trzech konkursach,
  • otrzymają upominki oraz dyplomy na zakończenie zajęć,

W ramach projektu nauczyciele:

  • zdobędą unikalne doświadczenie edukatorów finansowych i realizują 72 godzin zajęć pozalekcyjnych w kolejnych 3 latach szkolnych,
  • wezmą udział w dwudniowych warsztatach metodycznych,
  • otrzymają poradnik nauczyciela,
  • otrzymają wynagrodzenie za prowadzone zajęcia (72 godziny w latach 2017-2019)
  • wezmę udział w dwudniowym seminarium podsumowującym projekt,

Proces rekrutacji nauczycieli będzie odbywać się w oparciu o następujące kryteria:

  1. Udział w realizowanym od 2010 r. programie edukacji finansowej dla dzieci „Moje pierwsze pieniądze” (organizowanego przez SKEF),
  2. Udział w pozostałych wydarzeniach organizowanych przez SKEF np. warsztaty i seminaria na temat edukacji finansowej,
  3. Udział w projektach innych organizatorów z zakresu edukacji finansowej dzieci,
  4. Kolejność zgłoszeń.

Rekrutacja zostanie przeprowadzona w obszarze co najmniej 6 województw: pomorskiego, zachodnio-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, małopolskiego i lubelskiego.

Zostanie również stworzona lista rezerwowa zainteresowanych, na wypadek ew. rezygnacji nauczyciela lub jego niemożności udziału w warsztatach metodycznych dla nauczycieli. Wybrane szkoły i nauczyciele podpiszą stosowne umowy cyw. prawne zawierające m.in. obowiązki i prawa stron związane z realizacją działań projektu i osiąganiem założonych wskaźników.

Za rekrutację uczniów będą odpowiadali nauczyciele-wychowawcy. Przystąpienie ucznia do udziału w projekcie będzie wymagało uzyskania zgody rodziców.

Zajęcia będą odbywać się na terenie szkoły.

Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 17 lutego 2017 roku.

Jeśli jesteście Państwo zainteresowani udziałem w projekcie prosimy o przesłanie formularza zgłoszeniowego e-mailem (skan) na adres mnastrabasz@skef.pl.

Planowane miejsce i termin szkolenia dla nauczycieli: Warszawa, 24-25 marca 2017 r.

Organizator zwraca koszty podróży oraz pokrywa koszty noclegu wraz z wyżywieniem.

Osoby do kontaktu:

Magdalena Nastrabasz
kontakt telefoniczny w godzinach (7.30-15) tel: 58 624 98 73; 667 544 000,
e-mail: mnastrabasz@skef.pl

Ewa Kruk
kontakt telefoniczny w godzinach (8-16) tel: 58 624 98 74, 603 222 041
e-mail: ekruk@skef.pl

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie.

Rusza rekrutacja do innowacyjnego na skalę kraju projektu: „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”!

20.01.2017: Zapraszamy szkoły, nauczycieli oraz uczniów klas pierwszych, którzy chcieliby wziąć udział w innowacyjnym projekcie z zakresu edukacji finansowej pt:„ Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” współfinansowanym przez Narodowy Bank Polski. Więcej na stronie projektu.

Opis programu

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to 3-letni program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej, który został opracowany dzięki inicjatywie Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) przez ekspertów: dr Małgorzatę Żytko, prof.UW, dr Alinę Kalinowską z UWM w Olsztynie i Ewę Kruk ze SKEF oraz zrecenzowany przez dr hab. Dorotę Klus-Stańską, prof. UG, dr hab. Marzennę Nowicką, prof. UWM oraz dr hab. Monikę Wiśniewską-Kin, prof.UŁ.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” opiera się na koncepcji „pakietu projektów edukacyjnych”, które sprzyjają doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny. Obszary tematyczne programu to: pieniądz, zarabianie pieniędzy, gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep, instytucje finansowe, oszczędzanie i inwestowanie, solidarność i wzajemna pomoc.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” wypełnia lukę w obszarach edukacji ekonomicznej społeczeństwa. Ma innowacyjny charakter, dzięki odejściu od tradycyjnej “podręcznikowej” metody realizacji na rzecz otwartego pakietu edukacyjnego, ściśle związanego z edukacją matematyczną i społeczną. Otwarta konstrukcja programu pozwala na wykorzystanie pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” nie tylko w trakcie zajęć w klasie ale również podczas zajęć w świetlicy szkolnej czy świetlicy terapeutycznej.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”:

  • zapoznaje dzieci z podstawowymi pojęciami z zakresu ekonomii, uświadamia im istnienie szeregu instytucji finansowych, buduje wiedzę na temat pieniądza;
  • rozwija doświadczenia i umiejętności dzieci związane z funkcjonowaniem w rzeczywistości finansowej;
  • umożliwia osobiste przeżycie sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi w konkretnych sytuacjach, krytyczne czytanie tekstów związanych z pieniędzmi;
  • rozwija umiejętności wartościowania i rozumienia humanistycznego wymiaru procesów finansowych i namysłu nad wyborami związanymi z finansowym wymiarem stylów życia;
  • rozwija postawę krytycznego myślenia nad spotykanymi na co dzień zjawiskami kultury finansowej.
NBP

Pakiet edukacyjny

Poniżej fragmenty Poradnika dla nauczyciela, przykładowe karty pracykarty wiedzy oraz materiały dodatkowe. Zainteresowanych całością pakietu zapraszamy do kontaktu. 

Magdalena Nastrabasz
Kierownik projektu
kontakt telefoniczny w godzinach (7.30-15) tel: 58 624 98 73; 667 544 000,
e-mail: mnastrabasz@skef.pl

 

Szanowni Państwo,

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to nowy projekt SKEF, który powstał z myślą o wprowadzeniu edukacji finansowej do szkół na dłużej.

Obecnie w Polsce jest podejmowanych wiele wartościowych inicjatyw w tym obszarze, lecz wciąż brakuje zajęć, które w sposób systematyczny i trwały przygotowywałyby dzieci do świadomego i praktycznego zaznajomienia się ze światem finansów.

Czerpiąc z naszych doświadczeń po realizacji projektu „Moje pierwsze pieniądze” (15 godzin zajęć) oraz biorąc pod uwagę opinię nauczycieli i  uczniów klas uczestniczących w tym projekcie ( klasy 0-III szkoły podstawowej), którzy  wyrażali chęć kontynuacji zajęć, zakiełkowała w nas myśl o stworzeniu programu 3-letniego, który towarzyszyłby dzieciom na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Daje nam to poczucie większej trwałości działań i rezultatów.

Proces tworzenia materiału był długotrwały, lecz wyjątkowa koncepcja pakietu opracowana przez Prof. UW dr hab. Małgorzatę Żytko oraz dr Alinę Kalinowską z UWM pozwoliła na odejście od  formuły podręcznika, otwarcie dzieci na dyskusję i pracę metodą projektową, w naturalny sposób pozwalając na ćwiczenie wiele innych, cennych umiejętności poza wiedzą finansową oraz z zakresu matematyki finansowej. Karty wiedzy pierwotnie miały być słownikiem, który rozrósł się ostatecznie do większego materiału z propozycjami ćwiczeń dodatkowych oraz opowiadaniami. Naszym zdaniem pakiet może być również wykorzystany w trakcie lekcji z uwagi na fakt, że doskonale wypełnia podstawę programową.

 Podziękowania

Muszę tu szczególnie podkreślić zaangażowanie Prezesa dr inż. Kazimierza Janiaka oraz Pani Marzeny Biereckiej – Wiceprezesa SKEF, którzy od początku byli przekonani do słuszności realizacji takiego projektu i wspierali mnie we wszystkich działaniach, mimo że był to znaczący wysiłek finansowy oraz organizacyjny dla Stowarzyszenia.

Dziękuję  Prof. UW dr hab. Małgorzacie Żytko oraz dr Alinie Kalinowskiej z UWM, które wprowadzając innowacyjną koncepcję, wykazały się nie tylko dużą wiedzą merytoryczną, doświadczeniem zawodowym i praktycznym ale też wykazały się cierpliwością, tolerancją i otwartością na projekt poświęcony edukacji finansowej.

Specjalne podziękowanie kieruję do Prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej z Uniwersytetu Gdańskiego, która zmieniła moje spojrzenie na edukację wczesnoszkolną, a recenzując ten materiał dała nam wszystkim wiele cennych rad i wskazówek. Pani Profesor była najlepszym przewodnikiem tego przedsięwzięcia.

Nieoceniona i olbrzymia była też praca grafików – Pani Magdaleny Świtoń, Pana Krzysztofa Wirszyłły oraz redaktora – Piotra Pieńkowskiego, której efekt końcowy możemy podziwiać w gotowej publikacji.

Dziękuję Wam wszystkim z całego serca i wierzę, że nasza praca to zalążek do powszechnej edukacji finansowej, która będzie służyła w najlepszy sposób człowiekowi.

 

Materiały do pobrania

Film instruktażowy

Na potrzeby rozwijania warsztatu metodycznego nauczycieli przygotowany został film instruktażowy. Pokazuje on sposób praktycznego wykorzystania pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam”. Udostępniamy go nauczycielom prowadzącym, jako inspiracja do własnych działań. W kolejnych edycjach projektu będzie on stanowił ważne uzupełnienie pakietu dla nauczycieli zainteresowanych realizacją zajęć.

Film został zrealizowany ze środków w ramach realizowanego z NBP projektu w ramach projektu edukacji ekonomicznej. 

Działania w ramach 1 edycji projektu:

I. Rekrutacja uczestników projektu
II. Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów metodycznych dla nauczycieli
III. Wysyłka materiałów do szkół
IV. Rozpoczęcie zajęć pozalekcyjnych w klasie I