Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Nowy konkurs dla członków SKEF I SKOK
    Serdecznie zapraszamy do udziału w nowym konkursie Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej pt: „Przezorny zawsze ubezpieczony”. Konkurs trwa do marca 2018 r. Partnerami konkursu są Fundacja Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych oraz Saltus Ubezpieczenia. Konkurs prowadzony jest także za pośrednictwem gazety Czas Stefczyka.

    "Przezorny zawsze ubezpieczony" - nowy konkurs dla członków SKEF i SKOK

    czytaj więcej
  • Vademecum kredytobiorcy
    Chcesz kupić mieszkanie, samochód, sprzęt AGD na kredyt - przeczytaj koniecznie!

    Vademecum kredytobiorcy

    czytaj więcej
  • Baner SKEF
    W tym roku obchodzimy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, realizacja projektów edukacyjnych w szkołach, pomoc osobom zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
  • 17 listopada III Gdański Dzień bez Długu
    Tego dnia Stowarzyszenie udzielało porad prawno-finansowych osobom nadmiernie zadłużonym. Podczas dyżuru można było dowiedzieć się o możliwości wyjścia z pętli zadłużenia, zawarcia ugody z wierzycielem oraz ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Inicjatywa cieszyła się dużym zainte-resowaniem Gdańszczan.

    17 listopada III Gdański Dzień bez Długu

    czytaj więcej
  • Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?
    Dawniej monety wytwarzano używając cennych kruszców m.in. złota lub srebra. Po wprowadzeniu monet do obiegu zdarzało się, że niektórzy obrzynali z krawędzi warstwę metalu, którą następnie topili i przerabiali na nowe monety. W celu wykrycia i uniknięcia tego typu fałszerstw zaczęto więc stosować rowki na krawędziach monet.

    Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi spowodowanymi długami. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać tu pogotowiedlazadluzonych.pl.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Osobom, które chciałyby złożyć wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć tu Pogotowie dla zadłużonych.

Ekonomia w Praktyce

„Od oszczędzania do inwestowania we własny biznes”

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku w zakresie wprowadzenia nowego przedmiotu uzupełniającego w szkołach ponadgimnazjalnych – ekonomia w praktyce, Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej z początkiem września 2013 r. wydało publikację „Od oszczędzania do inwestowania we własny biznes”, której autorem jest Waldemar Kotowski. W roku szkolnym 2013/2014 przeprowadzono pilotaż w jedenastu szkołach.

Szkoły biorące udział w pilotażu w roku szkolnym 2013/2014

III Liceum Ogólnokształcące, ul. Legionów 27, 81-405 Gdynia
Gdyńskie Liceum Autorskie, ul. Pomorska 39/41, 81-314 Gdynia
Zespół Szkół nr 1, ul. Andersa 30, 75-626 Koszalin
I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga, Al. Kościuszki 3, 64-000 Kościan
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. J. Marcińca, ul. Zamkowa 1, 63-720 Koźmin Wlkp.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 im. II Armii Wojska Polskiego, ul. Rzeszowska 10, 38-404 Krosno
III Liceum Ogólnokształcące, Pl. Wolności 4, 20-005 Lublin
I Liceum Ogólnokształcące, ul. Poznańska 38, 63-300 Pleszew
I Liceum Ogólnokształcące, ul. Szarych Szeregów, 15 76-200 Słupsk
Centrum Edukacji Zawodowej, ul. E. Kwiatkowskiego 1, 37-450 Stalowa Wola
Zespół Szkół nr 8, Al. 3 Maja 1a, 70-214 Szczecin

Po zajęciach zebrano opinie nauczycieli i na ich podstawie udoskonalono publikację. W dniu 27 sierpnia 2014 podręcznik „Od oszczędzania do inwestowania we własny biznes” został wpisany do wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego przez MEN z nr 722/2014 (Gdynia 2014, ISBN 978-83-934010-5-5, str. 100).

Cena 1 egz.: 25 zł brutto. W celu zamówienia, należy przesłać informację na e-mail: odfik-bialapodlaska@skef.pl, podając liczbę zamawianych egzemplarzy. W odpowiedzi otrzymacie Państwo dane do przelewu oraz przewodnik dla nauczyciela z programem nauczania.

Więcej informacji udziela: Monika Marchalewska, e-mail: odfik-bialapodlaska@skef.pl, tel.: 83 411 10 47.

Okładka do zakładki

Podstawa programowa

Zgodnie z podstawą programową przedmiotu ekonomia w praktyce, ogólnym celem kształcenia jest nabycie umiejętności przeprowadzenia kompletnej realizacji przedsięwzięcia: od pomysłu, przez przygotowanie planu, wdrożenie go, aż do analizy efektów. Cel ten powinien zostać osiągnięty poprzez cztery etapy:

1)      Planowanie przedsięwzięcia uczniowskiego o charakterze ekonomicznym;

2)      Analiza rynku;

3)      Organizacja przedsięwzięcia;

4)      Ocena efektów działań.

Jak widać, wymagania szczegółowe tego przedmiotu poniekąd pokrywają się z treściami realizowanymi w ramach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. W związku z czym, można uznać, że przedmiot ekonomia w praktyce jest kontynuacją podstaw przedsiębiorczości. Jednak równie dobrze, może być także wstępem do podstaw przedsiębiorczości lub też być realizowany równolegle.

Metoda projektu

Publikacja „Od oszczędzania do inwestowania we własny biznes” ma zarówno charakter podręcznika, jak i zeszytu ćwiczeń. Uczniowie prowadzą przedsięwzięcie o charakterze ekonomicznym, którego celem jest między innymi kształtowanie aktywnych postaw na rynku pracy. Zamysłem autora było to, aby rola nauczyciela ograniczyła się do wspierania, konsultowania działań podejmowanych przez uczniów. Zaś osiągnięciu szczegółowych celów oraz dbałości o wszechstronny rozwój ucznia powinny sprzyjać przede wszystkim metody aktywizujące. Podstawową metodą pracy wykorzystywaną w ramach programu jest metoda projektu edukacyjnego. Wykonanie projektu odbywa się głównie na bazie materiałów pomocniczych, dostępnych publikacji i dyskusji, w czasie których uczniowie rozwiązują problemy i wybierają najlepsze dla siebie warianty. Metoda ta sprzyja wszechstronnemu rozwojowi osobowości ucznia. Zespołowy charakter przedsięwzięcia uczy współpracy, współdziałania i przedsiębiorczości, integrując zespoły uczniowskie. Kształtuje umiejętności przydatne, a wręcz konieczne, w dorosłym życiu zawodowym.

Uczniowie po zajęciach

Realizacja celów szczegółowych zajęć prowadzonych na podstawie „Od oszczędzania do inwestowania we własny biznes” w ramach przedmiotu ekonomia w praktyce pozwoli uczniowi m.in. na:

– przeprowadzenie analizy ryzyka związanego z podjęciem działalności,

– samodzielne i odważne podejmowanie decyzji,

– racjonalne gospodarowanie własnymi finansami,

– bycie aktywnym członkiem, liderem zespołu,

– przeprowadzenie analizy rynku,

– ocenę możliwości wykorzystania szansy na rynku,

– kształtowanie postaw człowieka przedsiębiorczego w różnych aspektach i sytuacjach.

Rozdziały

Publikacja „Od oszczędzania do inwestowania we własny biznes” składa się z siedmiu rozdziałów:

  • Mój plan finansowy
  • Budżet osobisty
  • Moje inwestycje
  • Usługi instytucji finansowych
  • Plan biznesowy
  • Planowanie działalności gospodarczej – biznesplan
  • Ewaluacja

O autorze

str_94

Waldemar Kotowski, wyróżniony tytułem honorowym Profesora Oświaty, jest nauczycielem w III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni. Już od 1992 roku wprowadza i realizuje szereg programów i przedmiotów z zakresu nauczania przedsiębiorczości i ekonomii. Brał udział w zajęciach z zakresu ekonomii, przedsiębiorczości i nauczania tych przedmiotów w szkołach i na wyższych uczelniach USA, między innymi na Uniwersytecie Princeton. Jest doradcą metodycznym w Gdyńskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, czynnym trenerem prowadzącym szkolenia i warsztaty, w tym także w zakresie pracy grupowej, planowania, organizacji pracy nauczyciela, nowoczesnych metod nauczania, mikro- i makroekonomii, komunikacji interpersonalnej, edukacji finansowej, zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej czy tworzenia biznesplanu. Jest opiekunem naukowym wielu laureatów i finalistów Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej, Olimpiady Wiedzy Finansowej oraz Olimpiady Przedsiębiorczości.

Recenzje

„Przekonujący i działający na wyobraźnię styl pisania tekstu, który zachęca do działania. W treści bowiem młody człowiek znajduje sygnały motywujące do oszczędzania i inwestowania, jak również odnajduje sygnały różnych ryzyk. To z kolei pobudza wyobraźnię w kierunku stworzenia satysfakcjonującego biznesplanu.

Całe opracowanie oparte jest na własnej konstrukcji myślowej (kreującej przedsiębiorczość finansową) związanej m.in. z analizą SWOT, wskazującą własne siły i słabości w przedsięwzięciach finansowych oraz dynamikę i złożoność możliwości i zagrożeń zewnętrznych. Dzięki temu rozwija się świadomość finansowa młodego człowieka dotycząca racjonalnego gospodarowania (pomnażania zasobów finansowych), ale obciążona różnymi rodzajami ryzyka.

Wskazanie, że przyszły zawód wybrany świadomie i zgodnie z pasją daje możliwości potencjalnie większych dochodów.

Umiejętne połączenie zasad działalności gospodarczej na etapie bycia jeszcze uczniem z zasadami realizacji działalności gospodarczej jako osoby dorosłej utrzymującej się z własnej firmy lub pracy najemnej, np. podatki w zależności od formy prawnej firm.

Podręcznik spełnia dwie bardzo ważne funkcje: informacyjną i analityczno-decyzyjną i jest bardzo ważnym uzupełnieniem dotychczasowej oferty rynku wydawniczego skierowanej do młodzieży ponadgimnazjalnej i nauczycieli szkół średnich.”

Z recenzji prof. zw. dr hab. Elżbiety Ostrowskiej, Uniwersytet Gdański, Katedra Bankowości

„Książka zbudowana jest z dwóch wzajemnie uzupełniających się oraz przenikających części: teoretycznych rozważań i wskazówek opartych na nauce ekonomii oraz zadań w formie projektów.

Taki układ sprawia, że czytelnik może mieć wgląd do zagadnień teoretycznych, podczas gdy będzie poszukiwać wsparcia przy rozwiązywaniu zadań praktycznych – projektów, co stanowi niewątpliwie bardzo duży atut tej pozycji.

Mocną stroną podręcznika są propozycje projektów przeznaczone do samodzielnych realizacji przez uczniów. W umiejętny sposób przedstawiono ich cele, kierunki realizacji, a także, co bardzo istotne, kryteria oceny projektu. Jest to ważne zarówno dla uczniów – wykonawców projektów, jak i nauczycieli – oceniających pracę zespołów zadaniowych.

Niezwykle ciekawą propozycją pracy zespołowej, opartej na prawdziwych założeniach ekonomicznych jest zaproponowany projekt Klasa Biznes, czyli jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej, co stanowi pierwszy krok w kierunku edukacji przedsiębiorczej młodego pokolenia.”

Z recenzji dra Tomasza Dryla, Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania