Blog

Żyj finansowo!

Żyj finansowo! - czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym

zyj-finansowo

Znamy Finalistów konkursu „Żyj finansowo!” 2025 r.

Na tegoroczny konkurs wpłynęły 53 prace, zaś ocenie jury zostało poddanych 46 prac (7 prac konkursowych nie spełniło kryteriów formalnych). Zgodnie z regulaminem konkursu do finału zostało zakwalifikowanych 10 uczestników konkursu, których prace konkursowe zostały ocenione najwyżej.

Decyzją jury konkursu z dnia 13 maja 2025 r. awans do finału uzyskali:

Lp.Imię i nazwiskoSzkołaLiczba punktów
1.Tomasz ŻurekTechniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie48
2.Piotr KuraśI Liceum Ogólnokształcące w Przemyślu47,5
3.Taras LevytskyiNiepubliczna Bursa Awans w Radomiu45,5
4.Kamil RomańskiTechniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie45
5.Wiktor KurowskiI Liceum Ogólnokształcące w Wyszkowie44
6.Natasza SikorskaZespół Szkół CKR w Starym Brześciu43
7.Tymoteusz WoźniakII Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie42,5
8.Weronika NowakZespół Szkół w Pniewach41
9.Weronika DudaPrywatne Technikum Zawodowe Pro-fil w Kielcach40,5
10.Natalia BrygierI Liceum Ogólnokształcące w Kościanie40

 Lista rezerwowa:

  1. Zofia Perz – liczba punktów: 39,5
    [Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Krotoszynie]
  1. Oliwia Szymonek – liczba punktów: 39
    [Zespół Szkół Ekonomicznych w Kielcach]
  1. Zuzanna Rozenbajgier – liczba punktów: 38,5
    [Zespół Szkół w Pasłęku]

Finał konkursu odbędzie się w dniach 6-8 czerwca 2025 r. w Gdańsku. Z Finalistami skontaktujemy się mailowo. Wszystkim Uczestnikom konkursu dziękujemy za udział, zaangażowanie i poświęcony czas. Finalistom gratulujemy i trzymamy kciuki za powodzenie w finale!

Konkurs „Żyj finansowo! 2025” – zmiana terminu finału

UWAGA! Termin finału konkursu „Żyj finansowo! 2025”, zaplanowany pierwotnie na 30 maja – 1 czerwca 2025 r., uległ zmianie. Finał konkursu odbędzie się w terminie 6-8 czerwca 2025 r. w Gdańsku. Zmiana terminu nastąpiła zgodnie z pkt. 7.1 Regulaminu Konkursu.

Konkurs dla uczniów „Żyj finansowo! 2025”

W ramach projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” corocznie organizowany jest konkurs dla uczniów – uczestników bieżącej edycji projektu, którego celem jest zwiększenie wiedzy z zakresu zarządzania finansami osobistymi wśród uczniów szkół ponadpodstawowych.

Konkurs jest dwuetapowy, składa się z eliminacji i finału. Na etapie eliminacji zadaniem uczestnika konkursu jest przygotowanie pisemnej pracy konkursowej na wskazany w regulaminie konkursu temat. Nauczyciele prowadzący zajęcia w projekcie dokonują oceny i wyboru najlepszych prac otrzymanych od uczniów, a następnie przesyłają do SKEF min.1/max. 2 najwyżej ocenione prace konkursowe z każdej grupy projektowej. Z nadesłanych prac, jury konkursu wybierze 10 najlepszych, a ich autorzy zostaną zakwalifikowani do finału konkursu, podczas którego będą rozwiązywać zadania finałowe i walczyć o zwycięstwo w konkursie.

Temat tegorocznej pracy konkursowej: FINANSE OSOBISTE W OBLICZU CYBERZAGROŻEŃ.

Praca konkursowa powinna zostać sporządzona indywidualnie przez uczestnika w wersji elektronicznej w formacie Word lub PDF i powinna składać się z min. 3 stron formatu A4 (czcionka Calibri, Arial lub Times New Roman w rozmiarze 12). Praca nie może naruszać praw osób trzecich. Prace konkursowe wraz z formularzami zgłoszeniowymi należy przesłać w wersji elektronicznej na adres: kkolodziejczyk@skef.plTermin przesyłania prac konkursowych upływa 11 kwietnia 2025 r.

Lista osób zakwalifikowanych do finału konkursu zostanie opublikowana na stronie projektu do dnia 14 maja 2025 r. Finał konkursu został zaplanowany w terminie 30 maja – 1 czerwca 2025 r. w Gdańsku. Laureaci konkursu zostaną uhonorowani nagrodami pieniężnymi: I miejsce – 3 tys. zł, II miejsce – 2 tys. zł, III miejsce – 1 tys. zł. Finaliści, którzy zajmą miejsca IV-X otrzymają nagrody rzeczowe.

UWAGA! W konkursie mogą wziąć udział wyłącznie uczestniczy XVII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”.

Więcej informacji znajduje się w regulaminie konkursu.

Do pobrania:

Szkolenie dla nauczycieli

W dniu 28 listopada 2024 r. odbyło się szkolenie on-line dla nauczycieli przygotowujące do prowadzenia zajęć w projekcie „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” oraz podnoszące kompetencje nauczycieli w obszarze tematyki projektu. W szkoleniu uczestniczyli nauczyciele – przyszli trenerzy projektu, którzy w swoich szkołach przeprowadzą 18-godzinne zajęcia edukacyjne z zakresu zarządzania finansami osobistymi. Szkolenie przeprowadziły: Marta Wereska (Polska Izba Ubezpieczeń), która przybliżyła uczestnikom zagadnienia z obszaru ubezpieczeń oraz kierownik projektu Katarzyna Kołodziejczyk-Tokarczyk (SKEF). Nauczyciele otrzymali materiały i dokumenty niezbędne do realizacji projektu.

Zajęcia w szkołach zostały zaplanowana od 6 grudnia 2024 r. do 31 maja 2025 r.

Zakończyliśmy przyjmowanie zgłoszeń

W dniu 8 listopada 2024 r. zakończono przyjmowanie zgłoszeń do udziału w XVII edycji projektu. W wyniku przeprowadzonej rekrutacji zakwalifikowano do  projektu 40 nauczycieli z całej Polski. W roku szkolnym 2024/2025 projekt „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” będzie realizowany w następujących szkołach ponadpodstawowych:

Lp.SzkołaWojewództwoTrener
1.V Liceum Ogólnokształcące
ul. Dickmana 14, 81-109 Gdynia
pomorskieAgnieszka Antoszkiewicz-Bajc
2.Zespół Szkół
ul. Gen. Maczka 131, 34-240 Jordanów
małopolskieTeresa Białoń
3.Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Usług
ul. Obrońców Pokoju 44, 82-300 Elbląg
warmińsko-mazurskieKamila Biedrzycka
4.Zespół Szkół Zawodowych
ul. Sportowa 1, 14-100 Ostróda
warmińsko-mazurskieMonika Bunalska
5.Techniczne Zakłady Naukowe
ul. Jasnogórska 84/9042-200 Częstochowa
śląskieAgnieszka Chobot
6.Niepubliczna Bursa Awans

 

ul Akademicka 1, 26-600 Radom

mazowieckieGrzegorz Chrząstek
7.XVI Liceum Ogólnokształcące

 

przy SOSW nr 2

ul. Energetyków 13, 81-184 Gdynia

pomorskieDagmara Czarnecka
8.Zespół Szkół Elektrycznych i Ogólnokształcących
ul. Rzeszowska 10, 38-400 Krosno
podkarpackieJustyna Drozd
9.Zespół Szkół nr 2
os. Północ 37 , 64-300 Nowy Tomyśl
wielkopolskieLidia Dudek
10.Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących

 

ul. Wzgórze Wolności 3, 83-300 Kartuzy

pomorskieMaria Dymek
11.Zespół Szkół
ul. Staszica 18, 89-100 Nakło nad Notecią
kujawsko-pomorskieMałgorzata Fedec
12.I Liceum Ogólnokształcące
ul. Mickiewicza 3, 37-100 Łańcut
podkarpackieMarta Kaczmarczyk
13.Powiatowy Zespół nr 4

 

Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych

ul. Obozowa 39, 32-600 Oświęcim

małopolskieAnna Kamińska
14.Zespół Szkół Zawodowych
i Centrum Kształcenia Ustawicznego
ul. Kard. Wyszyńskiego 2
14-100 Ostróda
warmińsko-mazurskieHanna Klonowska
15.Zespół Szkół Zawodowych

 

ul. Traugutta 10, 07-410 Ostrołęka

mazowieckieKrystyna Korczakowska-Nosek
16.Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2
pl. Jana Pawła II 5, 63-700 Krotoszyn
wielkopolskieEwa Kowalska
17.I Liceum Ogólnokształcące
ul. Słowackiego 21, 37-700 Przemyśl
podkarpackieMałgorzata Krzeszowska
18.II Liceum Ogólnokształcące
ul. Kusocińskiego 8, 26-600 Radom
mazowieckieLidia Krzyżyk-Chrząstek
19.Zgierski Zespół Szkół

 

Ponadpodstawowych

pl. Kilińskiego 8, 95-100 Zgierz

łódzkieŁukasz Kulik
20.I Liceum Ogólnokształcące
ul. 17 Marca 6, 82-200 Malbork
pomorskieIzabela Łukasiewicz
21.Zespół Szkół Ekonomicznych
ul. Langiewicza 18, 25-381 KielcePrywatne Technikum Zawodowe PRO-FILul. Romualda 3, 25-322 Kielce
świętokrzyskieEwa Machnicka-Zielińska
22.I Liceum Ogólnokształcące
al. Kościuszki 3, 64-000 Kościan
wielkopolskiePiotr Maluśki
23.Zespół Szkół Mechanicznych
ul. Świerkowa 8, 61-472 Poznań
wielkopolskieBeata Marciniak
24.Zespół Szkół
Centrum Kształcenia Rolniczego
Stary Brześć 14, 87-880 Brześć Kujawski
kujawsko-pomorskieAleksandra Mroczkowska
25.XXI Liceum Ogólnokształcące
ul. Grójecka 93, 02-101 Warszawa
mazowieckieKamil Olak
26.Liceum Ogólnokształcące
ul. Jakuba Starszego 6, 27-100 Iłża
mazowieckieEmilia Pacholec
27.Zespół Szkół

 

ul. Duńskiego Czerwonego Krzyża 7

06-200 Maków Mazowiecki

mazowieckieMarta Pianko
28.Zespół Szkół

 

Centrum Kształcenia Rolniczego

Bożków 89A, 57-441 Bożków

dolnośląskieMałgorzata Piątek-Dacyna
29.Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2
ul. K. Osińskiej 8, 08-110 Siedlce
mazowieckieWioletta Pieńkowska
30.Liceum Ogólnokształcące
ul. Żwirki i Wigury 4, 05-281 Urle
mazowieckieMagdalena Piesio
31.Zespół Szkół
ul. Wolności 10, 62-045 Pniewy
wielkopolskieMarta Rafał
32.Zespół Szkół

 

ul. Zwycięstwa 28, 14-400 Pasłęk

warmińsko-mazurskieTomasz Rozenbajgier
33.I Liceum Ogólnokształcące
ul. Kościuszki 52A, 07-200 Wyszków
mazowieckieBeata Sierzan
34.II Liceum Ogólnokształcące
ul. Kard. Wyszyńskiego 19
32-500 Chrzanów
małopolskieMirosława Sojka
35.Liceum Ogólnokształcące
Stow. Przyjaciół Szkół Katolickich
ul. Kościelna 7, 87-320 Górzno
kujawsko-pomorskieMaria Szwedowska
36.Powiatowy Zespół nr 4

 

Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych

ul. Obozowa 39, 32-600 Oświęcim

małopolskieSylwia Szwed-Sporysz
37.Zespół Szkół Technicznych
ul. Warszawska 30
21-560 Międzyrzec Podlaski
lubelskieBeata Szymańska
38.II Liceum Ogólnokształcące

 

al. Wyzwolenia 34, 58-300 Wałbrzych

dolnośląskieBeata Trzcińska
39.VII Liceum Ogólnokształcące
ul. 11 Listopada 4, 85-643 Bydgoszcz
kujawsko-pomorskieAnna Wolnik
40.Zespół Szkół Ogólnokształcących
II Liceum Ogólnokształcące
ul. Stoczniowców 6, 84-230 Rumia
pomorskieJoanna Żurawska

Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) w Gdyni zaprasza nauczycieli przedmiotu Biznes i Zarządzanie oraz innych przedmiotów ekonomicznych ze szkół ponadpodstawowych do udziału w XVII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”.

Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) od 27 lat popularyzuje edukację finansową wśród różnych grup odbiorców m.in. uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, nauczycieli, pracowników pomocy społecznej, osób zagrożonych nadmiernym zadłużeniem. Podejmowane inicjatywy edukacyjne, które mają na celu rozbudzenie świadomości, kształtowanie postaw oraz zwiększenie wiedzy z zakresu szeroko pojmowanej edukacji finansowej, mają wymiar praktyczny – pozwalają na bardziej świadome funkcjonowanie w szybko zmieniającym się otoczeniu ekonomiczno-finansowym, kształtują dobre nawyki i wzmacniają kompetencje finansowe. Istotną grupą objętą zainteresowaniem Stowarzyszenia są uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy wkraczając w samodzielne finansowe życie i szczególnie potrzebują wsparcia w nabyciu wiedzy i umiejętności w obszarze zarządzania finansami osobistymi.

Projekt „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” jest projektem edukacyjnym z zakresu edukacji finansowej obejmującym zagadnienia dotyczące zarządzania finansami osobistymi. Celem projektu jest wzmacnianie kompetencji z zakresu zarządzania finansami osobistymi młodzieży szkół ponadpodstawowych poprzez udział w cyklu warsztatów w wymiarze 15-18 godzin lekcyjnych prowadzonych w oparciu o nowatorską publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” autorstwa dr. Dariusza Wieczorka.

Zakres tematyczny warsztatów dla uczniów:

  1. Planowanie finansowe
  2. Praca i kariera
  3. Budżet
  4. Oszczędności i inwestycje
  5. Kredyt
  6. Ubezpieczenie

Jednym z elementów projektu jest konkurs dla uczniów „Żyj finansowo!” (uczestników bieżącej edycji projektu). Konkurs składa się z dwóch etapów – eliminacji (przygotowanie indywidualnej pracy pisemnej na wskazany temat z obszaru zagadnień poruszanych na warsztatach i wiedzy ogólnej) oraz finału wyjazdowego, do którego zostaną zakwalifikowani autorzy 10 najwyżej ocenionych prac konkursowych. Dla laureatów konkursu przewidziano nagrody pieniężne (miejsca I-III), zaś dla pozostałych finalistów – nagrody rzeczowe (miejsca IV-X).

Zakres zadań nauczyciela w projekcie

Podstawowym zadaniem nauczyciela jest przeprowadzenie zajęć edukacyjnych (warsztatów) w wymiarze 15-18 godzin lekcyjnych z grupą ok. 25 uczniów w oparciu o dostarczony przez SKEF materiał edukacyjny. Zajęcia powinny zostać zrealizowany do 31 maja 2025 r. Ponadto, do zadań nauczyciela należy (m.in.).:

  1. Uzyskanie zgody dyrekcji na przeprowadzeniu zajęć w pomieszczeniach szkoły,
  2. Rekrutacja uczniów do projektu (grupa ok. 25-osobowa),
  3. Udział w szkoleniu przygotowującym do przeprowadzenia zajęć w projekcie (w trybie zdalnym).

Szkolenie planowane jest na pierwszą połowę grudniu 2024 r.

  1. Uzyskanie i przekazanie do SKEF pisemnych oświadczeń uczniów lub ich rodziców/opiekunów prawnych o wyrażeniu zgody na udział w projekcie, wykorzystanie wizerunku i przetwarzanie danych osobowych,
  2. Organizacja I etapu konkursu, weryfikacja prac uczniów, wybór i przesłanie do SKEF co najmniej jednej pracy konkursowej (szczegóły dot. konkursu zostaną przekazane w późniejszym czasie),
  3. W przypadku zakwalifikowania się ucznia do finału konkursu, uczestnictwo w II etapie konkursu (finał wyjazdowy) w charakterze opiekuna,
  4. Przygotowanie i przesłanie dokumentacji rozliczeniowej.

Kryteria rekrutacyjne do projektu

Do projektu zostaną zakwalifikowani nauczyciele przedmiotu Biznes i Zarządzanie lub innych przedmiotów ekonomicznych. Jeśli nauczyciel nie spełnia wskazanego kryterium, a chciałby wziąć udział w projekcie musi spełnić jeden z poniższych warunków, składając stosowne oświadczenie:

  1. Posiadać wykształcenie ekonomiczne,
  2. Posiadać doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Ponadto, przy wyborze weryfikowana będzie motywacja nauczyciela do udziału w projekcie, dotychczasowe doświadczenie w realizacji projektów w obszarze edukacji finansowej, ekonomicznej, przedsiębiorczej oraz podstawowa wiedza merytoryczna z zakresu zarządzania finansami osobistymi. Liczba miejsc w projekcie jest ograniczona.

Nauczyciel zakwalifikowany do projektu otrzyma:

  1. Publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” i inne materiały,
  2. Szkolenie przygotowujące do prowadzenia zajęć oraz pomoc przy realizacji projektu,
  3. Wynagrodzenie w wysokości 2.000 zł brutto (umowa zlecenia),
  4. Zaświadczenie o udziale w projekcie,
  5. Upominek.

Uczeń biorący udział w projekcie otrzyma:

  1. Publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”,
  2. Zaświadczenie udziału w projekcie,
  3. Upominek.

Udział uczniów, nauczyciela i szkoły w projekcie jest bezpłatny.

Zainteresowanych nauczycieli prosimy o przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego do 7 listopada 2024 r. w formie skanu lub zdjęcia na adres: kkolodziejczyk@skef.pl a następnie oryginału na adres: Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, ul. Legionów 126, 81-472 Gdynia z dopiskiem „Żyj finansowo!”. Dodatkowych informacji udziela kierownik projektu Katarzyna Kołodziejczyk-Tokarczyk tel. 58 624 98 72, 695-981-036, e-mail: kkolodziejczyk@skef.pl

Serdecznie zapraszamy do udziału w projekcie!

Opis programu

Inicjatywy edukacyjne podejmowane przez Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej mają na celu rozbudzenie świadomości, kształtowanie postaw oraz zwiększenie wiedzy w zakresie szeroko pojmowanej edukacji finansowej. Inicjatywy te mają wymiar praktyczny – pozwalają na bardziej świadome funkcjonowanie w szybko zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym, kształtują dobre nawyki i wzmacniają kompetencje finansowe.

Szczególnego wsparcia w nabyciu umiejętności zarządzania finansami osobistymi wymagają uczniowie szkół ponadpodstawowych – młodzi ludzie, którzy niebawem wkroczą w dorosłe finansowe życie. Ich ewentualne błędne decyzje finansowe mogą w przyszłości skutkować negatywnym zjawiskiem społecznym, jakim jest nadmierne zadłużenie prowadzącym często do wykluczenia finansowego i społecznego.

W grudniu 2007 r. pracownicy Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej przeprowadzili badanie ankietowe na grupie młodzieży (blisko 2200 osób) w szkołach zróżnicowanych pod względem geograficznym oraz kierunkowym (licea, szkoły zawodowe). Wyniki badania utwierdziły nas w przekonaniu, że należy podjąć działanie na rzecz podniesienia poziomu edukacji finansowej i opracować podręcznik, który będzie oparty na filozofii nabycia praktycznych umiejętności zarządzania finansami osobistymi.

Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej we współpracy z dr Dariuszem Wieczorkiem przygotowało projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych (obecnie szkół ponadpodstawowych każdego typu). Celem projektu jest transfer wiedzy i budowanie kompetencji z zakresu zarządzania finansami osobistymi w sposób przyjazny i praktyczny, przy wykorzystaniu warsztatowych form i w oparciu o nowatorski podręcznik „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” autorstwa dr Dariusza Wieczorka.

Zakres tematyczny publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”:

Rozdział pierwszy „Planowanie finansowe: twoja mapa drogowa” – przykładowe zagadnienia: planowanie finansowe, potrzeba a zachcianka, cele, metoda SMART, rejestr finansów osobistych, fundamentalne zasady postępowania z pieniędzmi.

Rozdział drugi „Kariera: praca, którą kochasz” – przykładowe zagadnienia: ścieżka kariery, umiejętności pracownicze, dodatkowe świadczenia pracownicze, wpływ wykształcenia na wysokość dochodów, cechy przedsiębiorcze.

Rozdział trzeci „Budżet: nie zbankrutuj!” – przykładowe zagadnienia: budżet osobisty, płynność finansowa, dochody, wydatki, wpływ obciążeń fiskalnych i obowiązkowych składek na wysokość wynagrodzenia, zarządzanie pieniędzmi.

Rozdział czwarty „Oszczędności i inwestycje: twoje pieniądze w działaniu” – przykładowe zagadnienia: oszczędzanie a inwestowanie, wartość pieniądza w czasie, mechanizm składania procentów, zasada 72, ryzyko inwestycyjne, stopa zwrotu, dywersyfikacja, inflacja, rynek kapitałowy, instrumenty finansowe.

Rozdział piąty „Kredyt: kup dzisiaj, zapłać jutro” – przykładowe zagadnienia: kredytowe ABC, wybrane rodzaje kredytów (kredyt studencki, ratalny, hipoteczny, karta kredytowa), porównanie ofert kredytowych, historia kredytowa, odpowiedzialność kredytowa, zadłużenie, wyjście z zadłużenia.

Rozdział szósty „Ubezpieczenie: twoja ochrona” – przykładowe zagadnienia: istota ubezpieczeń, zarządzanie ryzykiem, polisa, składka ubezpieczeniowa, suma ubezpieczenia, koszty ubezpieczenia, franszyza, rodzaje ubezpieczeń (ubezpieczenie samochodu, mienia, na życie, emerytalne, od odpowiedzialności cywilnej, na wypadek niezdolności do pracy), plan ubezpieczeniowy.

Na potrzeby projektu zostały ponadto opracowane materiały dla nauczycieli – trenerów projektu: przewodnik metodyczny i prezentacja multimedialna wraz z dodatkami w postaci plików pdf.

Projekt „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” obejmuje cyklu 15-18 godzin zajęć lekcyjnych w formie warsztatów prowadzonych w szkołach przez uprzednio przeszkolonych nauczycieli – trenerów. Każdy uczeń biorący udział w projekcie otrzymuje bezpłatny egzemplarz publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”, zaś nauczyciel – trener komplet materiałów dydaktycznych oraz wynagrodzenie. W ramach projektu organizowany jest ogólnopolski konkurs dla uczniów „Żyj finansowo!” z atrakcyjnymi nagrodami, którego celem jest zwiększenie efektywności przyswajania nabytej wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi. Na koniec zajęć uczniowie i nauczyciele otrzymują zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie.

Udział uczniów, nauczyciela i szkoły w projekcie jest bezpłatny. Informację na temat rekrutacji do projektu można znaleźć w zakładce „Zasady rekrutacji nauczycieli – trenerów”.

Nauczycieli zainteresowanych współpracą przy realizacji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” zachęcamy do zapoznania się z przebiegiem poprzednich edycji projektu w zakładce „Poprzednie edycje projektu ŻF”

Informacji na temat projektu udziela:

Katarzyna Kołodziejczyk-Tokarczyk – kierownik projektu

tel. 58 624-98-72, e-mail: kkolodziejczyk@skef.pl

Zakres tematyczny

Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” z zakresu edukacji finansowej obejmuje zagadnienia z obszaru zarządzania finansami osobistymi.

Zakres tematyczny publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”:

Rozdział pierwszy „Planowanie finansowe: twoja mapa drogowa” – przykładowe zagadnienia: planowanie finansowe, potrzeba a zachcianka, cele, metoda SMART, rejestr finansów osobistych, fundamentalne zasady postępowania z pieniędzmi.

Rozdział drugi „Kariera: praca, którą kochasz” – przykładowe zagadnienia: ścieżka kariery, umiejętności pracownicze, dodatkowe świadczenia pracownicze, wpływ wykształcenia na wysokość dochodów, cechy przedsiębiorcze.

Rozdział trzeci „Budżet: nie zbankrutuj!” – przykładowe zagadnienia: budżet osobisty, płynność finansowa, dochody, wydatki, wpływ obciążeń fiskalnych i obowiązkowych składek na wysokość wynagrodzenia, zarządzanie pieniędzmi.

Rozdział czwarty „Oszczędności i inwestycje: twoje pieniądze w działaniu” – przykładowe zagadnienia: oszczędzanie a inwestowanie, wartość pieniądza w czasie, mechanizm składania procentów, zasada 72, ryzyko inwestycyjne, stopa zwrotu, dywersyfikacja, inflacja, rynek kapitałowy, instrumenty finansowe.

Rozdział piąty „Kredyt: kup dzisiaj, zapłać jutro” – przykładowe zagadnienia: kredytowe ABC, wybrane rodzaje kredytów (kredyt studencki, ratalny, hipoteczny, karta kredytowa), porównanie ofert kredytowych, historia kredytowa, odpowiedzialność kredytowa, zadłużenie, wyjście z zadłużenia.

Rozdział szósty „Ubezpieczenie: twoja ochrona” – przykładowe zagadnienia: istota ubezpieczeń, zarządzanie ryzykiem, polisa, składka ubezpieczeniowa, suma ubezpieczenia, koszty ubezpieczenia, franszyza, rodzaje ubezpieczeń (ubezpieczenie samochodu, mienia, na życie, emerytalne, od odpowiedzialności cywilnej, na wypadek niezdolności do pracy), plan ubezpieczeniowy.

Zasady rekrutacji nauczycieli – trenerów

Zasady rekrutacji nauczycieli – trenerów projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”

Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” przeznaczony jest dla uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych każdego typu.

Kryteria rekrutacyjne do projektu

W projekcie mogą wziąć udział nauczyciele przedmiotów: podstawy przedsiębiorczości, ekonomia w praktyce, biznes i zarządzanie oraz przedmiotów zawodowych ekonomicznych. Jeśli nauczyciel nie spełnia wskazanego kryterium, a chciałby pełnić rolę trenera projektu, musi spełnić jeden z poniższych warunków:

  1. Posiadać wykształcenie ekonomiczne
  2. Posiadać doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Ponadto, przy wyborze trenerów oceniane będą: motywacja nauczyciela do udziału w projekcie, dotychczasowe doświadczenie w realizacji projektów z zakresu edukacji finansowej/ekonomicznej/przedsiębiorczej oraz podstawowa wiedza w zakresie zarządzania finansami osobistymi.

Nauczyciel zakwalifikowany do projektu otrzyma:

  1. Komplet materiałów dydaktycznych, w tym publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”,
  2. Szkolenie przygotowujące do prowadzenia zajęć w projekcie,
  3. Wynagrodzenie (umowa zlecenia),
  4. Pomoc przy wdrożeniu i realizacji projektu,
  5. Zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie i pełnienie roli trenera projektu.

Liczba miejsc w projekcie jest ograniczona.

Info dla uczestników

Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadpodstawowych każdego typu. Uczniowie do projektu rekrutowani są przez nauczyciela – trenera, uprzednio zakwalifikowanego do projektu.

Uczeń zakwalifikowany do projektu otrzyma:

  1. Możliwość bezpłatnego udziału w cyklu 15-18 godzin zajęć lekcyjnych w formie warsztatowej z zakresu zarządzania finansami osobistymi,
  2. Publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”,
  3. Możliwość udziału w ogólnopolskim konkursie „Żyj finansowo!” z atrakcyjnymi nagrodami,
  4. Zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie.

Info dla nauczycieli – trenerów

Informacja dla trenerów projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”

Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” przeznaczony jest dla uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych każdego typu.

Zakres zadań nauczyciela – trenera w projekcie

Podstawowym zadaniem trenera projektu jest przeprowadzenie zajęć edukacyjnych (warsztatów) w szkole w wymiarze 15-18 godzin lekcyjnych z grupą ok. 25 uczniów w oparciu o materiały otrzymane w ramach projektu. Ponadto do zadań nauczyciela – trenera należy m.in.:

  1. Rekrutacja uczniów do projektu (grupa ok. 25 uczniów),
  2. Udział w szkoleniu przygotowującym do prowadzenia zajęć w projekcie,
  3. Uzyskanie zgody dyrekcji szkoły na przeprowadzenie zajęć w pomieszczeniach szkoły,
  4. Uzyskanie pisemnych oświadczeń uczniów lub ich rodziców/opiekunów prawnych o wyrażeniu zgody na udział w projekcie, udział w badaniu ewaluacyjnym, na wykorzystanie wizerunku i przetwarzanie danych osobowych,
  5. Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego wśród uczniów oraz udział w badaniu przeznaczonym dla nauczycieli,
  6. Organizacja I etapu konkursu „Żyj finansowo!”, weryfikacja prac uczniów, wybór i przesłanie co najmniej jednej pracy konkursowej, a w przypadku zakwalifikowania się ucznia do finału konkursu, udział wraz z uczniem w II etapie konkursu,
  7. Przygotowanie i przesłanie dokumentacji projektowej.

Nauczyciel zakwalifikowany do projektu otrzyma:

  1. Komplet materiałów dydaktycznych, w tym publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”,
  2. Szkolenie przygotowujące do prowadzenia zajęć w projekcie,
  3. Wynagrodzenie (umowa zlecenia),
  4. Pomoc przy wdrożeniu i realizacji projektu,
  5. Zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie i pełnienie roli trenera projektu.

Informację na temat rekrutacji do projektu można znaleźć w zakładce „Zasady rekrutacji nauczycieli – trenerów”.

Konkurs dla uczniów

W ramach projektu edukacyjnego „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” organizowany jest corocznie ogólnopolski konkurs dla uczniów.

Celem konkursu jest zwiększenie efektywności przyswajania nabytej wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi.

Konkurs jest dwuetapowy.

Pierwszy etap – ELIMINACJE – organizowany jest przez nauczyciela w szkole wśród uczniów uczestniczących w bieżącej edycji projektu. Zadaniem uczestnika konkursu jest przygotowanie pracy pisemnej na wskazany w regulaminie konkursu temat, nawiązujący do zagadnień omawianych podczas zajęć warsztatowych i wiedzy ogólnej. Zadaniem nauczyciela jest weryfikacja i wybór 1-2 najlepszych prac, które następnie zobowiązany jest przesłać do organizatora konkursu.

Drugi etap – FINAŁ – w finale konkursu biorą udział autorzy 10 najwyżej ocenionych prac konkursowych, wybranych spośród prac nadesłanych przez nauczycieli. Oceny prac  i kwalifikacji do finału dokonuje jury konkursu. Uczniowi w finale towarzyszy nauczyciel – trener lub inny opiekun, jeśli z przyczyn obiektywnych nauczyciel nie może uczestniczyć w wydarzeniu. Podczas finału jego uczestnicy rozwiązują zestawy zadań i pytań finałowych. Walczą o tytuł laureata ogólnopolskiego konkursu oraz atrakcyjne nagrody, które są przewidziane dla wszystkich finalistów.

Z relacjami z finałów poprzednich edycji konkursów można zapoznać się w zakładce „Poprzednie edycje projektu ŻF”.

Projekt w liczbach

Uczniowie, szkoły i trenerzy

I edycja (2008/2009) – 192 uczniów, 7 szkół, 5 trenerów
II edycja (2009/2010) – 537 uczniów, 23 szkoły, 21 trenerów
III edycja (2010/2011) – 594 uczniów, 23 szkoły, 22 trenerów
IV edycja (2011/2012) – 717 uczniów, 27 szkół, 27 trenerów
V edycja (2012/2013) – 714 uczniów, 25 szkół, 24 trenerów
VI edycja (2013/2014) – 438 uczniów, 20 szkół, 19 trenerów
VII edycja (2014/2015) – 790 uczniów, 32 szkoły, 32 trenerów
VIII edycja (2015/2016) – 741 uczniów, 24 szkoły, 24 trenerów
IX edycja (2016/2017) – 585 uczniów, 21 szkół, 21 trenerów
X edycja (2017/2018) – 827 uczniów, 25 szkół, 25 trenerów
XI edycja (2018/2019) – 752 uczniów, 30 szkół, 27 trenerów
XII edycja (2019/2020) – 814 uczniów, 25 szkół, 25 trenerów
XIII edycja (2020/2021) – 675 uczniów, 22 szkoły, 22 trenerów
XIV edycja (2021/2022) – 937 uczniów, 30 szkół, 30 trenerów
XV edycja (2022/2023) – 653 uczniów, 21 szkół, 20 trenerów
XVI edycja (2023/2024) – 1076 uczniów, 40 szkół, 40 trenerów.

W projekcie „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” wzięło udział dotychczas (łącznie w szesnastu edycjach) 11042 uczniów, 127 nauczycieli (trenerów projektu) oraz 132 szkoły z całego kraju.