Klientka Ośrodka Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego w Białej Podlaskiej pyta, czy zgodnie z prawem będzie mogła zwrócić produkty zakupione w sklepie stacjonarnym?

Grudzień jest miesiącem, w którym kupujemy zdecydowanie więcej. Z jednej strony są to prezenty, a z drugiej rzeczy kupione dla siebie. Często dokonujemy zakupów pod wpływem chwili, bo dany produkt ma świetną cenę i szkoda nie skorzystać z takiej promocji, czy przeceny. Dopiero po przyjściu do domu okazuje się, że dana rzecz wcale nie jest nam potrzebna, albo że ktoś z bliskich już nam ją kupił. Może się też zdarzyć, że zakupiona bluzka czy szalik, który miał być prezentem dla kogoś, jest w złym rozmiarze lub wcale nie jest taki ładny jak wydawał się nam w sklepie. Dopiero wtedy zaczynamy się zastanawiać racjonalne, że najlepiej byłoby taki produkt zwrócić do sklepu. Jednak czy zawsze jest to możliwe?

Prawo do zwrotu towaru

O ile w przypadku zakupów przez Internet, telefon lub na prezentacjach konsument ma prawo dostąpić od umowy kupna w ciągu 14 dni i zwrócić towar, o tyle w przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym sytuacja wygląda już nieco odmiennie. Co do zasady polskie prawo nie daje kupującemu możliwości zwrotu towaru pełnowartościowego, zakupionego w sklepie stacjonarnym tylko dlatego, że się rozmyślił. Dzieje się tak dlatego, że kupując coś bezpośrednio na miejscu mamy możliwość obejrzenia danego towaru, sprawdzenia jego funkcji, czy w przypadku ubrań przymierzenia.

Na szczęście coraz więcej przedsiębiorców wychodzi naprzeciw kupującym i umożliwia im zwrot towaru w określonym czasie, dotyczy to zwłaszcza różnego rodzaju tzw. „sieciówek” z odzieżą, elektroniką czy artykułami dla dzieci. Dokonując więc zakupu w sklepie stacjonarnym należy go dobrze przemyśleć, a dodatkowo zapytać sprzedawcę czy w razie czego będzie możliwy zwrot takiego produktu i w jakim czasie.

Dobra wola sprzedawcy

W związku z faktem, że prawo do zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym nie wynika z przepisów prawa tylko z indywidualnych praktyk poszczególnych sprzedawców taka informacja powinna się znajdować w regulaminie danego sklepu. Najczęściej możemy się spotkać z sytuacją, kiedy będziemy mieli 30 dni na zwrot zakupionego towaru, ale może się zdarzyć, że będzie to tylko 14 dni. Należy jednak pamiętać, że jest to tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy i działanie marketingowe. Wobec czego, nie powinniśmy domagać się przyjęcia pełnowartościowego towaru, kiedy nam odmówi, gdyż nam takie prawo nie przysługuje.

Gwarancja a rękojmia

Nie oznacza to jednak, że w żadnym przypadku nie możemy zwrócić towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Jest to możliwe, kiedy dany produkt będzie miał wadę, będzie uszkodzony lub po prostu nie będzie się nadawał do użytkowania do celów do jakich jest przeznaczany. W takim zakresie możemy towar reklamować i skorzystać albo z gwarancji, albo z rękojmi. Gwarancja jest dobrowolna i udzielana przez producenta, który określa czas, w którym możemy z niej skorzystać. Natomiast przepisy dotyczące rękojmi znajdują się w kodeksie cywilnym i na ich podstawie możemy reklamować dany towar do sprzedawcy w terminie 2 lat od dokonania jego zakupu.

Więcej >>>