Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Baner SKEF
    W czerwcu obchodzimy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, pomoc zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, w szczególności składającym wnioski o upadłość konsumencką, edukacja finansowa, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Upadłość konsumencka szansą na nowe życie bez długów

W 2015 roku ponad 2100 osób ogłosiło upadłość konsumencką. Natomiast tylko w styczniu i lutym 2016 roku ogłoszono już 501 upadłości. Przewiduje się, że w tym roku zostanie ogłoszonych ponad 4000 upadłości, czyli dwa razy więcej niż w roku ubiegłym.

Od stycznia 2016 zmiany w prawie upadłościowym

Upadłość konsumencka od 1 stycznia 2016 roku uległa pewnej zmianie na mocy nowego prawa upadłościowego z dnia 15 maja 2015 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.

Zmiany są niewielkie ale warto o nich wspomnieć.  Zmieniła się definicja niewypłacalności. Zgodnie z treścią art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku Dłużnik był niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Obecnie na mocy ust. 2 ustawy niewypłacalny dłużnik to taki, który utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.

Były przedsiębiorca konsumentem

Zmieniły się regulacje dotyczące upadłości byłego przedsiębiorcy. Obecnie były przedsiębiorca, który zakończył działalność i dokonał wykreślenia z właściwego rejestru już następnego dnia może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w oparciu o przepisy dotyczące osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wniosek może złożyć także wierzyciel dłużnika

Trzecia istotna zmiana to możliwość ogłoszenia upadłości na wniosek wierzyciela. Obecnie wniosek o ogłoszenie upadłości może zgłosić poza samym zadłużonym, także każdy z jego wierzycieli osobistych.

Jednolity wzór formularza

Należy też dodać, że od stycznia 2016 roku we wszystkich sądach gospodarczych obowiązuje jednolity formularz dotyczący wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Zgodnie z treścią art. 491 (2) ust. 6 prawa upadłościowego Minister Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, określił wzory formularzy wniosku o ogłoszenie upadłości.

Dla kogo upadłość?

Beneficjentami nowych przepisów są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zadłużony musi wykazać przed sądem, że jego zadłużenie nie wynika z umyślnego działania i rażącego niedbalstwa.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Oferujemy bezpłatne porady dla zadłużonych. Wszystkim osobom, które chciałyby złożyć stosowny wniosek do sądu upadłościowego a nie wiedzą jak to zrobić Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego służą pomocą. Nasi specjaliści udzielają bezpłatnych porad w zakresie obowiązywania ustawy. Dane adresowe i godziny przyjęć w Pogotowie dla zadłużonych.

Zwrot ubezpieczenia przy wcześniejszej spłacie kredytu

22.03.2017

W wielu przypadkach wcześniejsza spłata pożyczki gotówkowej, zaciągniętej w banku lub SKOK, powoduje powstanie dodatkowych korzyści dla pożyczkobiorcy. Należy przeanalizować postanowienia umowy. Bardzo często można w takiej sytuacji wnosić chociażby o zwrot niewykorzystanych składek z tytułu ubezpieczenia. Zdarza się, że są to znaczne kwoty.

Po pierwsze, należy wskazać, że zdecydowana większość umów pożyczek/kredytów zawiera również postanowienia w zakresie ubezpieczenia umowy. Instytucja ubezpieczenia pożyczki lub kredytu ma funkcję dodatkowego zabezpieczenia pożyczkodawcy na wypadek np. śmierci, utraty pracy przez pożyczkobiorcę czy też ustalenia jego niezdolności do dalszego wykonywania czynności zarobkowych, a w konsekwencji możliwości zapłaty rat w terminie. W przypadku zaistnienia nieprzewidzianego nadzwyczajnego wydarzenia, to ubezpieczyciel pokryje koszty pożyczki.

Zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony

Zgodnie z treścią art. 813 § 1 Kodeksu cywilnego, składkę oblicza się za czas trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela. W przypadku zaś wygaśnięcia stosunku ubezpieczenia przed upływem okresu, na jaki została zawarta umowa, ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej.

Pojęcie „ochrony ubezpieczeniowej” lub „odpowiedzialności ubezpieczyciela” należy rozumieć, jako okres, w którym ubezpieczyciel był narażony na ryzyko konieczności spełnienia świadczenia ubezpieczeniowego, tzn. okres, w którym może ziścić się to nieprzewidziane nadzwyczajne wydarzenie. Wobec tego, w przypadku, gdy następuje wcześniejsza spłata pożyczki, umowa pożyczki ulega rozwiązaniu, a ubezpieczyciel nie ponosi już żadnego ryzyka w tym zakresie.

Należy tym samym podkreślić, że wygaśnięcie, z jakiegokolwiek powodu, umowy ubezpieczenia powoduje obowiązek zwrotu tej części składki (proporcjonalnie obliczonej w stosunku do całości składki) za niewykorzystany okres ochrony ubezpieczeniowej. Roszczenie o zwrot składki nie będzie, zatem przysługiwać, jeżeli skrócenie okresu obowiązywania umowy nie wpłynęło na okres udzielania ochrony ubezpieczeniowej. Natomiast w przypadku, gdy – dla przykładu – umowa pożyczki została zawarta na okres 5 lat i na taki sam okres udzielono ochrony ubezpieczeniowej pożyczkobiorcy, a pożyczkobiorca spłaca pożyczkę w całości w okresie 3 lat, to za niewykorzystany okres 2 lat należy mu się zwrot niewykorzystanych składek ubezpieczenia.

Zwrot tylko na wniosek ubezpieczonego

Oczywiście, zwrot niewykorzystanego ubezpieczenia następuje na wniosek ubezpieczonego. Wniosek należy złożyć do instytucji udzielającej pożyczki/kredytu, nie zaś do ubezpieczyciela. Nie ma przy tym znaczenia, czy składka ubezpieczeniowa została pobrana jednorazowo przy podpisaniu umowy czy też była to kwota powiększająca każdą z rat pożyczki. Wówczas to ta instytucja będzie zobowiązana do właściwego obliczenia należnego zwrotu z tego tytułu.