Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Nowy konkurs dla członków SKEF I SKOK
    Serdecznie zapraszamy do udziału w nowym konkursie Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej pt: „Przezorny zawsze ubezpieczony”. Konkurs trwa do marca 2018 r. Partnerami konkursu są Fundacja Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych oraz Saltus Ubezpieczenia. Konkurs prowadzony jest także za pośrednictwem gazety Czas Stefczyka.

    "Przezorny zawsze ubezpieczony" - nowy konkurs dla członków SKEF i SKOK

    czytaj więcej
  • Vademecum kredytobiorcy
    Chcesz kupić mieszkanie, samochód, sprzęt AGD na kredyt - przeczytaj koniecznie!

    Vademecum kredytobiorcy

    czytaj więcej
  • Baner SKEF
    W tym roku obchodzimy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, realizacja projektów edukacyjnych w szkołach, pomoc osobom zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
  • 17 listopada III Gdański Dzień bez Długu
    Tego dnia Stowarzyszenie udzielało porad prawno-finansowych osobom nadmiernie zadłużonym. Podczas dyżuru można było dowiedzieć się o możliwości wyjścia z pętli zadłużenia, zawarcia ugody z wierzycielem oraz ogłoszenia upadłości konsumenckiej. Inicjatywa cieszyła się dużym zainte-resowaniem Gdańszczan.

    17 listopada III Gdański Dzień bez Długu

    czytaj więcej
  • Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?
    Dawniej monety wytwarzano używając cennych kruszców m.in. złota lub srebra. Po wprowadzeniu monet do obiegu zdarzało się, że niektórzy obrzynali z krawędzi warstwę metalu, którą następnie topili i przerabiali na nowe monety. W celu wykrycia i uniknięcia tego typu fałszerstw zaczęto więc stosować rowki na krawędziach monet.

    Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi spowodowanymi długami. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać tu pogotowiedlazadluzonych.pl.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Osobom, które chciałyby złożyć wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć tu Pogotowie dla zadłużonych.

Zwrot ubezpieczenia przy wcześniejszej spłacie kredytu

22.03.2017

W wielu przypadkach wcześniejsza spłata pożyczki gotówkowej, zaciągniętej w banku lub SKOK, powoduje powstanie dodatkowych korzyści dla pożyczkobiorcy. Należy przeanalizować postanowienia umowy. Bardzo często można w takiej sytuacji wnosić chociażby o zwrot niewykorzystanych składek z tytułu ubezpieczenia. Zdarza się, że są to znaczne kwoty.

Po pierwsze, należy wskazać, że zdecydowana większość umów pożyczek/kredytów zawiera również postanowienia w zakresie ubezpieczenia umowy. Instytucja ubezpieczenia pożyczki lub kredytu ma funkcję dodatkowego zabezpieczenia pożyczkodawcy na wypadek np. śmierci, utraty pracy przez pożyczkobiorcę czy też ustalenia jego niezdolności do dalszego wykonywania czynności zarobkowych, a w konsekwencji możliwości zapłaty rat w terminie. W przypadku zaistnienia nieprzewidzianego nadzwyczajnego wydarzenia, to ubezpieczyciel pokryje koszty pożyczki.

Zwrot składki za niewykorzystany okres ochrony

Zgodnie z treścią art. 813 § 1 Kodeksu cywilnego, składkę oblicza się za czas trwania odpowiedzialności ubezpieczyciela. W przypadku zaś wygaśnięcia stosunku ubezpieczenia przed upływem okresu, na jaki została zawarta umowa, ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej.

Pojęcie „ochrony ubezpieczeniowej” lub „odpowiedzialności ubezpieczyciela” należy rozumieć, jako okres, w którym ubezpieczyciel był narażony na ryzyko konieczności spełnienia świadczenia ubezpieczeniowego, tzn. okres, w którym może ziścić się to nieprzewidziane nadzwyczajne wydarzenie. Wobec tego, w przypadku, gdy następuje wcześniejsza spłata pożyczki, umowa pożyczki ulega rozwiązaniu, a ubezpieczyciel nie ponosi już żadnego ryzyka w tym zakresie.

Należy tym samym podkreślić, że wygaśnięcie, z jakiegokolwiek powodu, umowy ubezpieczenia powoduje obowiązek zwrotu tej części składki (proporcjonalnie obliczonej w stosunku do całości składki) za niewykorzystany okres ochrony ubezpieczeniowej. Roszczenie o zwrot składki nie będzie, zatem przysługiwać, jeżeli skrócenie okresu obowiązywania umowy nie wpłynęło na okres udzielania ochrony ubezpieczeniowej. Natomiast w przypadku, gdy – dla przykładu – umowa pożyczki została zawarta na okres 5 lat i na taki sam okres udzielono ochrony ubezpieczeniowej pożyczkobiorcy, a pożyczkobiorca spłaca pożyczkę w całości w okresie 3 lat, to za niewykorzystany okres 2 lat należy mu się zwrot niewykorzystanych składek ubezpieczenia.

Zwrot tylko na wniosek ubezpieczonego

Oczywiście, zwrot niewykorzystanego ubezpieczenia następuje na wniosek ubezpieczonego. Wniosek należy złożyć do instytucji udzielającej pożyczki/kredytu, nie zaś do ubezpieczyciela. Nie ma przy tym znaczenia, czy składka ubezpieczeniowa została pobrana jednorazowo przy podpisaniu umowy czy też była to kwota powiększająca każdą z rat pożyczki. Wówczas to ta instytucja będzie zobowiązana do właściwego obliczenia należnego zwrotu z tego tytułu.