Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych. III edycja
STYCZEŃ 2025
WARSZTATY METODYCZNE DLA NAUCZYCIELI

W dniach 17-19 stycznia 2025 roku w Warszawie odbyły się trzydniowe warsztaty metodyczne dla nauczycieli.
Podczas 17 godzinnych warsztatów omawiano tematy:
- Cele i treści edukacji ekonomicznej u dzieci – obszary wiadomości, umiejętności oraz postawy w pakiecie edukacyjnym „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych.
- Zapoznanie się z pakietem edukacyjnym i Poradnikiem dla nauczyciela. Jak korzystać ze scenariuszy zajęć?
- Współpraca z rodzicami. Zagospodarowanie przestrzeni w klasie.
- Założenia pakietu edukacyjnego- metody edukacji ekonomicznej. Metody pracy w trakcie realizacji zajęć.
- Praca z pakietem – zadania matematyczne. Praca z pakietem treści ekonomiczne.
- Wprowadzenie do celów i metod badania ewaluacyjnego. Narzędzia badania ewaluacyjnego.
- Film instruktażowy – doświadczenie praktyczne. Dyskusja, wymiana doświadczeń.
- Organizacja zajęć i sprawy administracyjno-sprawozdawcze. Narzędzia do pracy w projekcie – plany zajęć, dzienniki obecności.
Każdy nauczyciel otrzymał nieodpłatnie pakiet „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”, poradnik dla nauczyciela oraz materiały konferencyjne.
Warsztaty prowadzone były przez: dr hab. Małgorzatę Żytko, prof. UW; dr Kalinę Jastrzębowską, UW; Magdalenę Nastrabasz, Iwonę Karmasz, Katarzynę Kołodziejczyk-Tokarczyk.
Od 20 stycznia 2025 roku rozpoczęła się wysyłka materiałów edukacyjnych do szkół: pakietów, gazetowników, zestawów zabawkowych pieniędzy.
Nauczyciele rozpoczęli prowadzenie zajęć z uczniami w klasach I.
LISTOPAD 2024
ZAKOŃCZENIE REKRUTACJI – WYBÓR UCZESTNIKÓW PROJEKTU
Szanowni Państwo,
dziękujemy za wszystkie przesłane zgłoszenia. Cieszy nas tak duże zainteresowanie projektem z zakresu edukacji finansowej.
Zgodnie z założeniami projektu, w wyniku rekrutacji przeprowadzonej na podstawie przesłanych formularzy zgłoszeniowych do 3 edycji projektu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” wybrano 35 nauczycieli. Ponadto, 4 osoby zakwalifikowano na listę rezerwową. Osoby zakwalifikowane do projektu dodatkowo otrzymają do dnia 29 listopada 2024 r. dodatkowe informacje mailowe.
Lista zakwalifikowanych osób wg kolejności alfabetycznej.
L.p. | Nazwisko | Imię | Szkoła | Ulica | Nr budynku | Kod pocztowy | Miejscowość |
1 | Bizewska | Małgorzata | Szkoła Podstawowa w Łebuni | Sportowa | 7 | 84-311 | Łebunia |
2 | Browarczyk | Ewelina | Szkoła Podstawowa | Sportowa | 12 | 83-304 | Przodkowo |
3 | Dziewicka | Iwona | Szkoła Podstawowa nr 22 w Lublinie | Rzeckiego | 10 | 20-637 | Lublin |
4 | Gribnau | Agata | Zespół Państwowych Szkół Muzycznych | Traugutta | 91 | 82-300 | Elbląg |
5 | Gronek | Joanna | Szkoła Podstawowa nr 216 z Oddziałami Integracyjnymi im. Klonowego Liścia | Wolna | 36/38 | 04-908 | Warszawa |
6 | Jażdżewska | Anna | Szkoła Podstawowa im. Polskich Noblistów w Debrznie | Królewska | 8 | 77-310 | Debrzno |
7 | Kaczmarzyk | Sylwia | Zespół Szkolno-Przedszkolny w Rększowicach | Rększowice | 78 | 42-274 | Konopiska |
8 | Kępka-Czernek | Michalina | Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Sportowymi im. Marii Konopnickiej | Kapłańska | 18 | 64-500 | Szamotuły |
9 | Kopeć | Monika | Zespół Szkolno-Przedszkolny w Przyszowie | Jana Pawła II | 64 | 37-433 | Przyszów |
10 | Kucaba | Jolanta | Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Kierzu | Kierz | 89 | 24-200 | Bełżyce |
11 | Kuśmierek | Edyta | Szkoła Podstawowa nr 4 im. H. Sienkiewicza | Żeromskiego | 53 | 97-425 | Zelów |
12 | Matuszczak | Dorota | Szkoła Podstawowa nr 133 | Antoniego Fontany | 3 | 01-835 | Warszawa |
13 | Moskal | Magdalena | Szkoła Podstawowa im. 100-lecia Ruchu Ludowego | Wierzchosławice | 713 | 33-122 | Wierzchosławice |
14 | Naja | Izabela | Szkoła Podstawowa nr 2 im. Św.S. Kostki w Trzebosi | Podlas | 29 | 36-050 | Sokołów Młp. |
15 | Pikulska | Aurelia | Zespół Szkolno-Przedszkolny w Serbach | Ogrodowa | 18 | 67-210 | Serby |
16 | Ponichtera | Anna | Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Bielinie | Bielino | 32 A | 07-207 | Bielino |
17 | Przybyszewska | Alicja | Szkoła Podstawowa nr 34 z oddziałami integracyjnymi w Gdyni im. Leonida Teligi | Cylkowskiego | 5 | 81-465 | Gdynia |
18 | Reliszko | Maria | Szkoła Podstawowa nr 47 w Gdańsku | Reformacka | 18 | 80-808 | Gdańsk |
19 | Rusińska | Magdalena | Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach | Kielecka | 20 | 26-060 | Chęciny |
20 | Rydzewska | Dorota | Zespół Oświatowy w Nowych Iganiach | Siedlecka | 113 | 08-103 | Nowe Iganie |
21 | Siemionkowicz | Katarzyna | Szkoła Podstawowa nr 9 im. 42 Pułku Piechoty w Białymstoku | Legionowa | 7 | 15-281 | Białystok |
22 | Siwińska | Ewelina | Zespół Oświatowy w Nowej Wsi | Szkolna | 2 | 08-300 | Sokołów Podlaski |
23 | Smoleń | Teresa | Szkoła Podstawowa nr 111 im. Wojska Polskiego | Bieżanowska | 204 | 30-856 | Kraków |
24 | Spodniewska | Iwona | Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II w Oławie | Broniewskiego | 6 | 55-200 | Oława |
25 | Środa | Joanna | Zespół Szkół w Mętkowie | Ks. Karola Wojtyły | 21 | 32-551 | Babice |
26 | Stachowiak | Katarzyna | Zespół Szkolono-Przedszkolny nr 2 | Łozowa | 77 | 61-448 | Poznań |
27 | Stenzel | Justyna | Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Wałbrzychu | 1 Maja | 105 | 58-305 | Wałbrzych |
28 | Święcicka | Agnieszka | Szkoła Podstawowa w Kowalach | Apollina | 7 | 80-180 | Kowale |
29 | Szpajcher | Monika | Szkoła Podstawowa nr 216 z Oddziałami Integracyjnymi im. Klonowego Liścia | Wolna | 36/38 | 04-908 | Warszawa |
30 | Szymczak | Marzena | Szkoła Podstawowa im. Wandy Szuman w Toruniu | Dziewulskiego | 2 | 87-100 | Toruń |
31 | Tokaj | Krystyna | Szkoła Podstawowa nr 2 im. Batalionów Chłopskich | Olkuska | 316 | 32-045 | Sułoszowa |
32 | Walczak-Nowacka | Sylwia | Szkoła Podstawowa im. Jana Twardowskiego w Chwiramie | Chwiram | 1 | 78-600 | Wałcz |
33 | Wojnarowska | Sylwia | PSP nr 5 w Strzelinie | Brzegowa | 67 | 57-100 | Strzelin |
34 | Woźniak | Aleksandra | Szkoła Podstawowa Towarzystwa Salezjańskiego | Ku Słońcu | 124 | 71-073 | Szczecin |
35 | Zapłata | Agnieszka | Zespół Szkół Gminy Kościan. Przedszkole i Szkoła Podstawowa w Starych Oborzyskach | Szkolna | 1 | 64-000 | Kościan |
L.p. | Nazwisko | Imię | Szkoła | Ulica | Nr budynku | Kod pocztowy | Miejscowość |
1 | Malinowska | Martyna | Szkoła Podstawowa nr 1 z oddziałami integracyjnymi im. H. Sienkiewicza w Rzepinie | Wojska Polskiego | 28 | 69-110 | Rzepin |
2 | Łukasiewicz | Jolanta | Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Domaszowicach | Kolejowa | 3 | 46-146 | Domaszowice |
3 | Bedka | Anna | Szkoła Podstawowa w Wabienicach | Wabienice | 92 | 56-420 | Bierutów |
4 | Smolarz-Dąbkowska | Anna | Szkoła Podstawowa nr 1 | Kościelna | 6 | 84-230 | Rumia |
Informujemy, że rekrutacja do projektu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych. 3 edycja” została zakończona. Lista zakwalifikowanych do projektu nauczycieli zostanie opublikowana do 31 listopada 2024 r.
WRZESIEŃ 2024
REKRUTACJA DO PROJEKTU
Ruszyła rekrutacja do projektu
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych. 3 edycja”
Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) zaprasza nauczycieli oraz uczniów klas pierwszych szkół podstawowych do udziału w kolejnej edycji innowacyjnego projektu z zakresu edukacji finansowej pt. „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych. 3 edycja”, współfinansowanego i realizowanego z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
Głównym celem projektu jest wdrożenie programu edukacji finansowej (zgodnego z podstawą programową) autorstwa Prof. dr hab. Małgorzaty Żytko (Uniwersytet Warszawski), dr Aliny Kalinowskiej-Iżykowskiej (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) oraz Ewy Kruk (SKEF), przeznaczonego dla wybranych w drodze rekrutacji uczniów klas pierwszych (etap wczesnoszkolny).
Projekt będzie realizowany w latach 2024-2027 w oparciu o przygotowane materiały dydaktyczne: pakiet dla ucznia i poradnik dla nauczyciela.
Pakiet do edukacji finansowej „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” został objęty patronatem Ministerstwa Finansów, co świadczy o szczególnym wyróżnieniu, innowacyjności i walorach edukacyjnych projektu.
Cele szczegółowe projektu to m.in. rozwój wiedzy i umiejętności finansowych uczniów poprzez umożliwienie dzieciom osobistego przeżycia sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi, zdobywania doświadczeń przy rozwiązywaniu problemów, rozwój podstaw krytycznego myślenia uczniów dotyczącego konsekwencji podejmowania decyzji finansowych, ich znaczenia w życiu każdej osoby i rodziny oraz rozwój kompetencji zawodowych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
W ramach projektu uczniowie:
- zdobędą wiedzę finansową poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych – łącznie: 90 godzin lekcyjnych w kolejnych 3 latach szkolnych (2024-2027);
- otrzymają pakiety edukacyjne wraz z segregatorem;
- wezmą udział w konkursach z zakresu edukacji finansowej;
- otrzymają upominki oraz dyplomy na zakończenie zajęć
W ramach projektu nauczyciele:
- zdobędą unikalne doświadczenie edukatorów finansowych i zrealizują 90 godzin zajęć pozalekcyjnych w kolejnych 3 latach szkolnych (2024-2027);
- otrzymają wynagrodzenie za prowadzenie zajęć (55 zł brutto za 1 godz. lekcyjną);
- wezmą udział w trzydniowych warsztatach metodycznych w Warszawie (koszty dojazdu, noclegu i wyżywienia pokrywa Organizator);
- otrzymają pakiet edukacyjny oraz poradnik dla nauczyciela;
- wezmą udział w dwudniowych warsztatach doszkalających;
- wezmą udział w dwudniowym seminarium podsumowującym projekt
Proces rekrutacji nauczycieli będzie odbywać się w oparciu o następujące kryteria:
- udział w projektach z zakresu edukacji finansowej;
- ocena uzasadnienia chęci udziału w projekcie;
- odpowiedzi na pytania z zakresu edukacji finansowej
Pozostałe informacje nt. projektu
- Do III edycji projektu zostanie zrekrutowanych 35 nauczycieli.
- Zostanie utworzona lista rezerwowa osób zainteresowanych udziałem w projekcie na wypadek ew. rezygnacji nauczyciela lub jego niemożności uczestnictwa w warsztatach metodycznych dla nauczycieli.
- Wszyscy wybrani do projektu w procesie rekrutacji nauczyciele podpiszą za zgodą szkoły umowy zawierające m.in. obowiązki i prawa stron związane z realizacją działań projektu
i osiąganiem założonych wskaźników. - Za rekrutację uczniów będą odpowiadali nauczyciele-wychowawcy.
- Przystąpienie ucznia do udziału w projekcie będzie wymagało uzyskania zgody rodziców.
- Zajęcia będą odbywać się na terenie szkoły.
Zainteresowane osoby udziałem w projekcie prosimy o przesłanie
skanu formularza zgłoszeniowego na adres: mnastrabasz@skef.pl
oraz oryginału formularza zgłoszeniowego na adres:
Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej
81-472 Gdynia ul. Legionów 126
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 31 października 2024 roku.
Osoby do kontaktu:
Magdalena Nastrabasz
Kierownik projektu
kontakt telefoniczny w godzinach (7.30-15) tel: 58 624 98 73; 667 544 000,
e-mail: mnastrabasz@skef.pl
Iwona Karmasz
Asystent kierownika
kontakt telefoniczny w godzinach (8-16) tel: 58 624 98 76; 695 981 034,
e-mail: ikarmasz@skef.pl
Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie.
Opis programu
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to 3-letni program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej, który został opracowany dzięki inicjatywie Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) przez ekspertów: dr Małgorzatę Żytko, prof.UW, dr Alinę Kalinowską z UWM w Olsztynie i Ewę Kruk ze SKEF oraz zrecenzowany przez dr hab. Dorotę Klus-Stańską, prof. UG, dr hab. Marzennę Nowicką, prof. UWM oraz dr hab. Monikę Wiśniewską-Kin, prof.UŁ.
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” opiera się na koncepcji „pakietu projektów edukacyjnych”, które sprzyjają doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny. Obszary tematyczne programu to: pieniądz, zarabianie pieniędzy, gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep, instytucje finansowe, oszczędzanie i inwestowanie, solidarność i wzajemna pomoc.
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” wypełnia lukę w obszarach edukacji ekonomicznej społeczeństwa. Ma innowacyjny charakter, dzięki odejściu od tradycyjnej “podręcznikowej” metody realizacji na rzecz otwartego pakietu edukacyjnego, ściśle związanego z edukacją matematyczną i społeczną. Otwarta konstrukcja programu pozwala na wykorzystanie pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” nie tylko w trakcie zajęć w klasie ale również podczas zajęć w świetlicy szkolnej czy świetlicy terapeutycznej.
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”:
- zapoznaje dzieci z podstawowymi pojęciami z zakresu ekonomii, uświadamia im istnienie szeregu instytucji finansowych, buduje wiedzę na temat pieniądza;
- rozwija doświadczenia i umiejętności dzieci związane z funkcjonowaniem w rzeczywistości finansowej;
- umożliwia osobiste przeżycie sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi w konkretnych sytuacjach, krytyczne czytanie tekstów związanych z pieniędzmi;
- rozwija umiejętności wartościowania i rozumienia humanistycznego wymiaru procesów finansowych i namysłu nad wyborami związanymi z finansowym wymiarem stylów życia;
- rozwija postawę krytycznego myślenia nad spotykanymi na co dzień zjawiskami kultury finansowej.

Rekomendacje
Pakiet edukacyjny
Poniżej fragmenty Poradnika dla nauczyciela, przykładowe karty pracy, karty wiedzy oraz materiały dodatkowe. Zainteresowanych całością pakietu zapraszamy do kontaktu.
Magdalena Nastrabasz
Kierownik projektu
kontakt telefoniczny w godzinach (7.30-15) tel: 58 624 98 73; 667 544 000,
e-mail: mnastrabasz@skef.pl
Szanowni Państwo,
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to nowy projekt SKEF, który powstał z myślą o wprowadzeniu edukacji finansowej do szkół na dłużej.
Obecnie w Polsce jest podejmowanych wiele wartościowych inicjatyw w tym obszarze, lecz wciąż brakuje zajęć, które w sposób systematyczny i trwały przygotowywałyby dzieci do świadomego i praktycznego zaznajomienia się ze światem finansów.
Czerpiąc z naszych doświadczeń po realizacji projektu „Moje pierwsze pieniądze” (15 godzin zajęć) oraz biorąc pod uwagę opinię nauczycieli i uczniów klas uczestniczących w tym projekcie ( klasy 0-III szkoły podstawowej), którzy wyrażali chęć kontynuacji zajęć, zakiełkowała w nas myśl o stworzeniu programu 3-letniego, który towarzyszyłby dzieciom na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Daje nam to poczucie większej trwałości działań i rezultatów.
Proces tworzenia materiału był długotrwały, lecz wyjątkowa koncepcja pakietu opracowana przez Prof. UW dr hab. Małgorzatę Żytko oraz dr Alinę Kalinowską z UWM pozwoliła na odejście od formuły podręcznika, otwarcie dzieci na dyskusję i pracę metodą projektową, w naturalny sposób pozwalając na ćwiczenie wiele innych, cennych umiejętności poza wiedzą finansową oraz z zakresu matematyki finansowej. Karty wiedzy pierwotnie miały być słownikiem, który rozrósł się ostatecznie do większego materiału z propozycjami ćwiczeń dodatkowych oraz opowiadaniami. Naszym zdaniem pakiet może być również wykorzystany w trakcie lekcji z uwagi na fakt, że doskonale wypełnia podstawę programową.
Podziękowania
Muszę tu szczególnie podkreślić zaangażowanie Prezesa dr inż. Kazimierza Janiaka oraz Pani Marzeny Biereckiej – Wiceprezesa SKEF, którzy od początku byli przekonani do słuszności realizacji takiego projektu i wspierali mnie we wszystkich działaniach, mimo że był to znaczący wysiłek finansowy oraz organizacyjny dla Stowarzyszenia.
Dziękuję Prof. UW dr hab. Małgorzacie Żytko oraz dr Alinie Kalinowskiej z UWM, które wprowadzając innowacyjną koncepcję, wykazały się nie tylko dużą wiedzą merytoryczną, doświadczeniem zawodowym i praktycznym ale też wykazały się cierpliwością, tolerancją i otwartością na projekt poświęcony edukacji finansowej.
Specjalne podziękowanie kieruję do Prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej z Uniwersytetu Gdańskiego, która zmieniła moje spojrzenie na edukację wczesnoszkolną, a recenzując ten materiał dała nam wszystkim wiele cennych rad i wskazówek. Pani Profesor była najlepszym przewodnikiem tego przedsięwzięcia.
Nieoceniona i olbrzymia była też praca grafików – Pani Magdaleny Świtoń, Pana Krzysztofa Wirszyłły oraz redaktora – Piotra Pieńkowskiego, której efekt końcowy możemy podziwiać w gotowej publikacji.
Dziękuję Wam wszystkim z całego serca i wierzę, że nasza praca to zalążek do powszechnej edukacji finansowej, która będzie służyła w najlepszy sposób człowiekowi.
Materiały do pobrania
Film instruktażowy
Na potrzeby rozwijania warsztatu metodycznego nauczycieli przygotowany został film instruktażowy. Pokazuje on sposób praktycznego wykorzystania pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam”. Udostępniamy go nauczycielom prowadzącym, jako inspiracja do własnych działań. W kolejnych edycjach projektu będzie on stanowił ważne uzupełnienie pakietu dla nauczycieli zainteresowanych realizacją zajęć.
Film został zrealizowany ze środków w ramach realizowanego z NBP projektu w ramach projektu edukacji ekonomicznej.
Działania w ramach 3 edycji projektu:
I. Rekrutacja uczestników projektu – 2024-11-25 zakończona
II. Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów metodycznych dla nauczycieli w dniach 17-19 stycznia 2025 – zakończone
III. Wysyłka materiałów do szkół – zakończona
IV. Rozpoczęcie 14 godzin zajęć pozalekcyjnych w klasie I – TRWA
Archiwalne edycje projektu:
I edycja projektu: https://www.skef.pl/mysle-decyduje-dzialam-1-edycja/
II edycja projektu: https://skef.pl/mysle-decyduje-dzialam-2-edycja/