Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Vademecum kredytobiorcy
    Chcesz kupić mieszkanie, samochód, sprzęt AGD na kredyt - przeczytaj koniecznie!

    Vademecum kredytobiorcy

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
  • Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?
    Dawniej monety wytwarzano używając cennych kruszców m.in. złota lub srebra. Po wprowadzeniu monet do obiegu zdarzało się, że niektórzy obrzynali z krawędzi warstwę metalu, którą następnie topili i przerabiali na nowe monety. W celu wykrycia i uniknięcia tego typu fałszerstw zaczęto więc stosować rowki na krawędziach monet.

    Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?

    czytaj więcej
  • „Pecunia non olet” czyli pieniądz nie cuchnie
    To powiedzenie cesarza rzymskiego Wespazjana. Słowo „pecunia” (pieniądze pochodzi od „pecus” oznaczającego bydło rogate, którym w dawnych czasach płacono za inne towary. Oczywiście, to pierwotne płacidło było stosunkowo problematyczne, gdyż bydło mogło zachorować i … niemiło pachniało – w przeciwieństwie do pieniędzy, o czym właśnie dwuznacznie mówiło powiedzenie Wespazjana.

    „Pecunia non olet” czyli pieniądz nie cuchnie

    czytaj więcej
  • Baner SKEF
    W czerwcu obchodziliśmy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, pomoc zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, w szczególności składającym wnioski o upadłość konsumencką, edukacja finansowa, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • 51de00de48da86675fef3811e53c757e
    Czy wiesz, że we Włoszech jest najwięcej fałszowanych euro. Najczęściej fałszowaną monetą jest 2 euro. Jak rozpoznać prawdziwą od fałszywej? Należy użyć magnesu. Prawdziwą monetę magnes przyciągnie, fałszywą nie.

    Czy wiesz, że...

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Życie bez długów – upadłość konsumencka

Znowelizowana ustawa dotycząca upadłości konsumenckiej święci wielkie triumfy. Od początku 2015 roku, kiedy zaczęła obowiązywać – z dobrodziejstwa ustawy skorzystało do września br. ponad 10 tys. zadłużonych. W pierwszym roku sądy orzekły 2112 upadłości, w 2016 roku 4434 upadłości. Należy podkreślić, że tak naprawdę za tymi suchymi danymi kryją się losy nie pojedynczych osób a całych rodzin dotkniętych skutkami wykluczenia finansowego, żyjących na marginesie życia społecznego, zmagających się z problemami zdrowotnymi spowodowanymi długami. Z danych statystycznych wynika, że liczba upadłości wciąż rośnie, przyjmuje się, że ilość ta wzrośnie do 10 tys. rocznie.

Sukces Ośrodków Doradztwa SKEF

Mamy niemałą satysfakcję, że Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF uczestniczyły w opracowaniu blisko 200 wniosków o upadłość, wśród których jedynie 9 zostało przez sądy oddalone. Na przykładzie Ośrodka w Warszawie, gdzie opracowano dla klientów ponad 100 wniosków o upadłość (2 zostały oddalone, 1 odrzucony, czyli nie został rozpoznany pod kątem merytorycznym), można stwierdzić, że 98 proc. wniosków kończy się uzyskaniem orzeczenia o upadłości. O reakcji osób, które otrzymały upadłość można przeczytać tu pogotowiedlazadluzonych.pl.

Jak długo trwa postępowanie w zakresie upadłości konsumenckiej?

Z naszego doświadczenia wynika, że rozpatrzenie wniosku może zakończyć się orzeczeniem wydanym w trybie zaocznym już po 2 tygodniach od momentu jego złożenia. Najczęściej jednak w tym terminie sąd powiadamia o rozprawie i wyznacza miesięczny termin wizyty w sądzie.

Po uzyskaniu orzeczenia syndyk, przydzielony przez sąd, przystępuje do weryfikacji listy wierzycieli i sprzedaje majątek upadłego. Po spieniężeniu całości majątku upadłego, jaki został zgłoszony przez wnioskodawcę do tzw. masy upadłości, następuje drugie orzeczenie sądu dotyczące planu spłaty wierzycieli. Ten etap trwa ok. roku i nie ma większego znaczenia, czy upadły miał np. mieszkanie, czy wręcz przeciwnie, był całkowicie pozbawiony majątku. Podczas pierwszego etapu postępowania, które trwa zwykle ok. roku, do czasu orzeczenia dot. planu spłaty syndyk zajmuje wynagrodzenie upadłego.

Plan spłaty

Plan spłaty zakłada, że przez okres 12, 24 lub 36 miesięcy upadły będzie wnosił na poczet swoich zobowiązań – określoną kwotę. Przy jej określeniu sąd będzie brał pod uwagę dochody uzyskiwane przez upadłego, bez względu na wysokość zobowiązań. Po zrealizowaniu w terminie planu spłat sąd spotyka się po raz trzeci i orzeka o oddłużeniu – pozostałe długi tej osoby zostają umorzone.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Osobom, które chciałyby złożyć wniosek do sądu upadłościowego Ośrodki Doradztwa Finansowego służą bezpłatną pomocą. Dane adresowe i godziny przyjęć tu Pogotowie dla zadłużonych.

Krajowa sieć ODFiK

Projekt o nazwie „Krajowa Sieć Ośrodków doradztwa Finansowego i Konsumenckiego” realizowany był w ramach programu p.n. „Wsparcie działalności pozarządowych organizacji konsumenckich”, linia budżetowa PL2004/016-829.02.04.04, na podstawie: Umowy  finansowej dotyczącej dotacji z budżetu Programu Środki Przejściowe 2004  „Wsparcie działalności pozarządowych organizacji konsumenckich” nr 6263/JFK/PPt-DV/2006-TF2004/016-829.02.04/Kon/05 .

Projekt „Krajowa sieć…” został finansowany ze środków programu „Granty dla konsumenckich organizacji pozarządowych” , zarządzanego przez Fundusz Współpracy jako jednostki finansująco – kontraktującej. Środki na jego finansowanie pochodzą z programu Transition Facility 2004, linia budżetowa: PL2004/016-829.02.04.04. W ramach projektu obok istniejących utworzono nowe Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego w następujących miastach Polski: Poznań, Wrocław, Łódź, Lublin i Bydgoszcz.
Celem programu „Granty dla konsumenckich organizacji pozarządowych” było wspieranie niezależnych i reprezentatywnych organizacji konsumenckich, które dysponują niezbędnym doświadczeniem i znajomością problematyki konsumenckiej oraz są w stanie prowadzić rozległe i złożone działania. Program ten, wpisał się w szerszą politykę UOKiK, która przygotowuje system ochrony konsumentów w Polsce, do włączenia w system europejski. Celem projektu, było nie tylko zwiększenie dostępności konsumentów do usług specjalistycznej pomocy i doradztwa w zakresie nadmiernego zadłużenia poprzez rozbudowę Krajowej Sieci Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego, ale też wzmocnienie ich funkcji doradczych i informacyjnych. Osoby z grupy docelowej zostały objęte bezpośrednimi formami bezpłatnej pomocy (poradnictwo i doradztwo) oraz wsparciem ze strony doradców i współpracujących z nimi prawników, w rozwiązywaniu problemów nadmiernego zadłużenia oraz skutków nie wywiązywania się z umów finansowych.

 

Rezultaty projektu „Krajowa Sieć Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego”

  • Zostało uruchomionych 5 nowych Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego oraz przeszkolonych 23 pracowników – Doradców;
  • Zostało wydanych 100.000 ulotek i 500 plakatów;
  • Przeprowadzono kampanię promocyjną;
  • Opracowano interaktywną stronę internetową www.odfik.skef.pl;
  • Zaprojektowano, przetestowano i wdrożono system ewidencji danych o udzielonej pomocy;
  • Bezpośrednią pomoc otrzymało 2597 osób ( porady udzielone w bezpośrednim kontakcie z klientem, drogą korespondencyjną i telefoniczną);
  • Udzielono 4 362 porad mailowych;
  • 1930 osób otrzymało informacje dotyczące praw konsumenta za pośrednictwem strony www;
  • Nawiązano współpracę z lokalnymi partnerami;
  • Wydrukowano „Przewodnik po dobrych praktykach w zakresie edukacji finansowej i pomocy dla osób nadmiernie zadłużonych”.

 

WNIOSKI   Z   REALIZACJI   PROJEKTU „KRAJOWA SIEĆ  ODFIK”

  • Istnieje niezbędna potrzeba rozwoju sieci placówek świadczących bezpłatne porady dla osób nadmiernie zadłużonych i wykluczonych społecznie;
  • Promocja  działań pomocowych powinna skupić się na podejmowaniu wspólnych przedsięwzięć z lokalnymi partnerami;
  • Brak prawnych rozwiązań powoduje negatywne reakcje klientów;
  • Rośnie znaczenie rozpowszechniania edukacji finansowej dla każdej grupy wiekowej.