Pogotowie dla zadłużonych
facebook
  • Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?
    Dawniej monety wytwarzano używając cennych kruszców m.in. złota lub srebra. Po wprowadzeniu monet do obiegu zdarzało się, że niektórzy obrzynali z krawędzi warstwę metalu, którą następnie topili i przerabiali na nowe monety. W celu wykrycia i uniknięcia tego typu fałszerstw zaczęto więc stosować rowki na krawędziach monet.

    Dlaczego większość monet ma prążkowane krawędzie?

  • Jubileuszowy Konkurs dla członków SKEF i SKOK – do wygrania nagroda główna 1000 zł
    Konkurs organizowany jest z okazji jubileuszu 20-lecia Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej i trwa od 1 sierpnia 2017 do 30 września 2017. Na zwycięzców konkursu czeka: nagroda główna 1000 zł oraz dwa wyróżnienia w kwocie po 500 zł każde. Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie!!!

    Jubileuszowy Konkurs dla członków SKEF i SKOK – do wygrania nagroda główna 1000 zł

    czytaj więcej
  • Dlaczego współczesne banknoty mają specjalne zabezpieczenia?
    Oczywiście żeby zapobiec fałszerstwom, zarówno drobnym jak i tym na większą skalę, które mogłyby zachwiać gospodarką danego kraju. Taka sytuacja miała miejsce w latach 90 XX w., gdy wyprodukowano miliony super-dolarów - niemal doskonale sfałszowanych banknotów amerykańskich, głównie studolarowych. W związku z tym aresztowano podejrzanych w Wielkiej Brytanii, Rosji, Chinach oraz Syrii. Wiele publikacji na podejrzanego wskazuje Koreę Północną.

    Dlaczego współczesne banknoty mają specjalne zabezpieczenia?

  • Baner SKEF
    W czerwcu obchodziliśmy 20-lecie działalności SKEF. Nasze cele od lat niezmienne: inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz edukacji finansowej, pomoc zmagającym się z problemem nadmiernego zadłużenia, w szczególności składającym wnioski o upadłość konsumencką, edukacja finansowa, prowadzenie działalności charytatywnej.

    20 lat minęło jak jeden dzień! Film o działalności SKEF

    czytaj więcej
  • Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów
    Moja tragiczna historia zaczęła się w 2006 roku. Wtedy sprzedałam mieszkanie i kupiłam wymarzony dom. Na jego remont zaciągnęłam kredyt 150 tys. zł denominowany we frankach. Gdy moja firma upadła, zmuszona byłam sprzedać dom za 430 tys. zł, jednak po rozliczeniu się z bankiem okazało się, że nic z tej kwoty nie zostało. I tak zostałam bez mieszkania a z długami. Rozpacz.

    Wróciliście mi wiarę w ludzi, uwolniłam się z koszmaru długów

    czytaj więcej
  • Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych
    Innowacyjny program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej. Zachęcamy do kontaktu ze Stowarzyszeniem w celu wdrożenia programu w Waszej Szkole.

    Myślę, decyduję, działam. Finanse dla najmłodszych

    czytaj więcej
Sonda

Czy uważasz, że edukacja finansowa powinna znaleźć się w programach nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...
Twój 1% wspiera edukację finansową i fundusz stypendialny

baner.cdr

 

SKEF członkiem ECDN

PORADNIKI

Zalety konta internetowego

Wyjście z zadłużenia



MOJE PIENIĄDZE

Upadłość konsumencka szansą na nowe życie bez długów

W 2015 roku ponad 2100 osób ogłosiło upadłość konsumencką. Natomiast tylko w styczniu i lutym 2016 roku ogłoszono już 501 upadłości. Przewiduje się, że w tym roku zostanie ogłoszonych ponad 4000 upadłości, czyli dwa razy więcej niż w roku ubiegłym.

Od stycznia 2016 zmiany w prawie upadłościowym

Upadłość konsumencka od 1 stycznia 2016 roku uległa pewnej zmianie na mocy nowego prawa upadłościowego z dnia 15 maja 2015 r., które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku.

Zmiany są niewielkie ale warto o nich wspomnieć.  Zmieniła się definicja niewypłacalności. Zgodnie z treścią art. 11 ustawy z dnia 28 lutego 2003 roku Dłużnik był niewypłacalny, jeżeli utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych.

Obecnie na mocy ust. 2 ustawy niewypłacalny dłużnik to taki, który utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.

Były przedsiębiorca konsumentem

Zmieniły się regulacje dotyczące upadłości byłego przedsiębiorcy. Obecnie były przedsiębiorca, który zakończył działalność i dokonał wykreślenia z właściwego rejestru już następnego dnia może złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w oparciu o przepisy dotyczące osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wniosek może złożyć także wierzyciel dłużnika

Trzecia istotna zmiana to możliwość ogłoszenia upadłości na wniosek wierzyciela. Obecnie wniosek o ogłoszenie upadłości może zgłosić poza samym zadłużonym, także każdy z jego wierzycieli osobistych.

Jednolity wzór formularza

Należy też dodać, że od stycznia 2016 roku we wszystkich sądach gospodarczych obowiązuje jednolity formularz dotyczący wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Zgodnie z treścią art. 491 (2) ust. 6 prawa upadłościowego Minister Sprawiedliwości, w drodze rozporządzenia, określił wzory formularzy wniosku o ogłoszenie upadłości.

Dla kogo upadłość?

Beneficjentami nowych przepisów są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zadłużony musi wykazać przed sądem, że jego zadłużenie nie wynika z umyślnego działania i rażącego niedbalstwa.

Pomoc zadłużonym przy składaniu wniosku

Oferujemy bezpłatne porady dla zadłużonych. Wszystkim osobom, które chciałyby złożyć stosowny wniosek do sądu upadłościowego a nie wiedzą jak to zrobić Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego służą pomocą. Nasi specjaliści udzielają bezpłatnych porad w zakresie obowiązywania ustawy. Dane adresowe i godziny przyjęć w Pogotowie dla zadłużonych.

Krajowa sieć ODFiK

Projekt o nazwie „Krajowa Sieć Ośrodków doradztwa Finansowego i Konsumenckiego” realizowany był w ramach programu p.n. „Wsparcie działalności pozarządowych organizacji konsumenckich”, linia budżetowa PL2004/016-829.02.04.04, na podstawie: Umowy  finansowej dotyczącej dotacji z budżetu Programu Środki Przejściowe 2004  „Wsparcie działalności pozarządowych organizacji konsumenckich” nr 6263/JFK/PPt-DV/2006-TF2004/016-829.02.04/Kon/05 .

Projekt „Krajowa sieć…” został finansowany ze środków programu „Granty dla konsumenckich organizacji pozarządowych” , zarządzanego przez Fundusz Współpracy jako jednostki finansująco – kontraktującej. Środki na jego finansowanie pochodzą z programu Transition Facility 2004, linia budżetowa: PL2004/016-829.02.04.04. W ramach projektu obok istniejących utworzono nowe Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego w następujących miastach Polski: Poznań, Wrocław, Łódź, Lublin i Bydgoszcz.
Celem programu „Granty dla konsumenckich organizacji pozarządowych” było wspieranie niezależnych i reprezentatywnych organizacji konsumenckich, które dysponują niezbędnym doświadczeniem i znajomością problematyki konsumenckiej oraz są w stanie prowadzić rozległe i złożone działania. Program ten, wpisał się w szerszą politykę UOKiK, która przygotowuje system ochrony konsumentów w Polsce, do włączenia w system europejski. Celem projektu, było nie tylko zwiększenie dostępności konsumentów do usług specjalistycznej pomocy i doradztwa w zakresie nadmiernego zadłużenia poprzez rozbudowę Krajowej Sieci Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego, ale też wzmocnienie ich funkcji doradczych i informacyjnych. Osoby z grupy docelowej zostały objęte bezpośrednimi formami bezpłatnej pomocy (poradnictwo i doradztwo) oraz wsparciem ze strony doradców i współpracujących z nimi prawników, w rozwiązywaniu problemów nadmiernego zadłużenia oraz skutków nie wywiązywania się z umów finansowych.

 

Rezultaty projektu „Krajowa Sieć Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego”

  • Zostało uruchomionych 5 nowych Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego oraz przeszkolonych 23 pracowników – Doradców;
  • Zostało wydanych 100.000 ulotek i 500 plakatów;
  • Przeprowadzono kampanię promocyjną;
  • Opracowano interaktywną stronę internetową www.odfik.skef.pl;
  • Zaprojektowano, przetestowano i wdrożono system ewidencji danych o udzielonej pomocy;
  • Bezpośrednią pomoc otrzymało 2597 osób ( porady udzielone w bezpośrednim kontakcie z klientem, drogą korespondencyjną i telefoniczną);
  • Udzielono 4 362 porad mailowych;
  • 1930 osób otrzymało informacje dotyczące praw konsumenta za pośrednictwem strony www;
  • Nawiązano współpracę z lokalnymi partnerami;
  • Wydrukowano „Przewodnik po dobrych praktykach w zakresie edukacji finansowej i pomocy dla osób nadmiernie zadłużonych”.

 

WNIOSKI   Z   REALIZACJI   PROJEKTU „KRAJOWA SIEĆ  ODFIK”

  • Istnieje niezbędna potrzeba rozwoju sieci placówek świadczących bezpłatne porady dla osób nadmiernie zadłużonych i wykluczonych społecznie;
  • Promocja  działań pomocowych powinna skupić się na podejmowaniu wspólnych przedsięwzięć z lokalnymi partnerami;
  • Brak prawnych rozwiązań powoduje negatywne reakcje klientów;
  • Rośnie znaczenie rozpowszechniania edukacji finansowej dla każdej grupy wiekowej.